"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Start
Pedagogiska institutionen
Utbildning
Studentuppsatser ped inst
Du är här:
Uppsatser Specialpedagogprogrammet
Uppsatser inom Specialpedagogprogrammet
2023
De osynliga eleverna: En studie av arbetet att identifiera elever i behov av stöd
Anna, Wiberg; Dahl, Linda
2023
“DET MÄRKS TIDIGT ATT DE INTE NÅR MÅLEN”: - En studie om specialpedagogers upplevelser av elevhälsans arbete med samverkan och lärares undervisning för elever med svag teoretisk begåvning i grundskolan
Bäckbro Bark, Magdalena; Johansson, Rosanna
2023
Elever med autismspektrumtillstånd: Specialpedagogiska metoder som stöd för elever med autismspektrumtillstånd i årskurs 4-6
Harström, Hanna; Kanwar, Sofia
2023
ELEVHÄLSANS BESKRIVNING AV HÄLSOFRÄMJANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETE: EN TEXTANALYS AV ELEVHÄLSOPLANER
Ahlén, Anders
2022
Apropå problematisk skolfrånvaro: En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers erfarenheter och uppfattningar om problematisk frånvaro i grundskolans tidigare år
Burman, Mari; Sundström, Caroline
2022
ATT GE STÖD I FÖRSKOLAN: En studie om förskollärares uppfattningar om tydliggörande pedagogik i förskolans kontext
Gidlund, Frida; Grubbström, Anna
2022
Barns rätt till likvärdig utbildning: En studie om pedagogers arbete med barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Nilsson, Marianne
2022
"Den som skäller högst den hörs mest": Att uppmärksamma flickor och pojkar med normbrytande funktionalitet i tidiga åldrar
Thelin, Anna; Karlsson, Evelina
2022
DET HANDLAR OM FÖRSTÅELSE: Kvinnor med ADHD och lärare berättar om skolsvårigheter
Holmström, Marie; Olsson, Linda
2022
"Det här får ni ordna själva": Samverkan i arbetet med barn i behov av särskilt stöd i fristående förskolor
Andersson, Robin
2022
Det ska ju ingå grundverksamheten: En kvalitativ studie om specialpedagogers arbete med särskilt stöd i förskolan
Söderström, Annelie; Andersson, Evelina
2022
Då ska vi reagera och agera i skolan: En kvalitativ studie gällande rutiner och tillvägagångssätt vid problematisk skolfrånvaro
Magnusson, Ulrika; Martinsson, Monica
2022
En förskola för alla...?: Förskollärares erfarenheter av att arbeta inkluderande i förskolan
Andrée, Josefin
2021
Allt handlar om relationer om att möta barnen: En intervjustudie om hurförskolans pedagoger uppleverpedagogiska relationer och hurde kan utvecklas genom stöd aven specialpedagog
Andersson, Malin
2021
Att få vara sitt bästa jag i ett mindre sammanhang: En kvalitativ intervjustudie gällande förskollärares erfarenheter av gruppindelning i relation till specialpedagogisk insats.
Berggren, Åsa; Persson, Johanna
2021
Barns rätt att bli sitt bästa jag, eller inte?: Några förskolors organisation av specialpedagogiska insatser och samverkan kring barn i behov av särskilt stöd
Eriksson, Christina; Forslund, Sara
2021
Det är inte en extra anpassning att jag gör tydliggörande pedagogik: Tydliggörande pedagogik i förskoleklass
Larsson, Fredrika; Nordin, Maarit
2021
Drömmen om en hanterbar förskola för alla: Pedagogers kunskap om att möta barn med perceptionskänslighet
Näslund, Mona; Nyström, Veronica
2021
Elever med svag teoretisk begåvning: Högstadiepedagogers tankar om stöd och samtal
Karlsson, Petra
2020
Att bygga broar mellan skolans professioner: En studie om ett förändringsarbete med fokus på elevers förmågor
Nordström, Marie; Magnusson, Maria
2020
Blir det likvärdigt när vi gör olika?: En kvantitativ studie om dokumentation av extra anpassningar i några grundskolor
Norlin Carlsson, Charlotta; Engstrand, Cecilia
2020
Det är en blick: Att kunna samverka för ökad förståelse för barn som utreds för eller har fått diagnosen selektiv mutism i förskolan.
Pettersson, Marie
2020
"Det är vaniljglass hela livet!": En narrativ studie om autism och/eller ADHD hos unga flickor
Nordlöf, Hanna
2020
Elevhälsoarbete: Vad händer i elevhälsoteamet
Näslund, Jesper; Nyström, Niclas
2020
Elevstöd i samband med APL
Olofsson, My; Hysing, Sara
2020
En för alla - Alla för en: Specialpedagogers erfarenheter av samverkan mellan förskola och BVC
Avander, Sandra; Pipping, Sofia
2018
Att pysa eller inte? Det är frågan!: Undantagsbestämmelsens funktion i ämnet svenska när extra anpassningar för elever med dyslexi inte räcker till-
En intervjustudie med grundskollärare
Carlsson, Anneli
2018
Barndom och föräldraskap under belägring i asylprocessen: En fallstudie om pedagogers och asylsökande föräldrars upplevelser och erfarenheter av öppna förskolans inkluderingsarbete
Jernström, Åsa
2018
Det specialpedagogiska uppdraget ur olika perspektiv: En intervjuundersökning bland rektorer, lärare och elevhälsopersonal
Johansson, Barbro
2018
Digitalisering i förskolan: Betydelsen av IKT för barns lärande och utveckling
Eurén, Janna
2018
Elevhälsans komplexa uppdrag - "En skola för alla": Rektorer och specialpedagogers syn på det förebyggande och hälsofrämjande arbetet i elevhälsan
Lindberg, Kristine
2017
Att lyckas i övergången: En intervjustudie om pedagogers erfarenheter avövergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass
Hallman, Maria; Nyman, Malin
2017
Backa eller strida: En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattning avarbetet med lågaffektivt bemötande av elever i grundskolanoch grundsärskolan
Edvardsson, Carola; Ekvall Vallström, Lina
2017
Barn i kris: Specialpedagogers tankar om bemötande av och arbete med barn i kris
Farrokhi, Anna
2017
Barnens ljudvardag: En studie om ljudmiljön och specialpedagogens roll ur ett barnperspektiv i förskolan
Chapman, Åsa
2017
"Behöver bilden av specialpedagogen förändras?": En kvalitativ studie av krav, förväntningar och önskemål på specialpedagogen inom gymnasieskolan
Lundberg, Lena; Wiegel, Annegret
2017
Den svårfångade specialpedagogiska kompetensen: Skolledares förståelse för, erfarenheter av och visioner om specialpedagogisk kompetens i skolan
Jormvik, Sara; Kollryd, Catarina
2017
Elevers övergång mellan förskolaoch förskoleklass: Förskollärare och specialpedagogers syn påövergångsprocessen
Wikholm, Marielle
2016
Den specialpedagogiska funktionens uppdrag i och utanför elevhälsan.: Elevhälsans professioners förståelse för den specialpedagogiska funktionen.
Engman, Nina
2015
Att inte följa klassrumsnormen: En kvalitativ undersökning om hur pedagoger upplever och agerar mot undervisningsstörande beteenden i gymnasieskolan
Rågefalk, Andreas
2015
Att inte följa klassrumsnormen: En kvalitativ undersökning om hur pedagoger upplever och agerar mot undervisningsstörande beteenden i gymnasieskolan
Rågefalk, Andreas
2015
Att prata om, till eller med elever: En kvalitativ studie om lärares sätt att möta elever i svårigheter
Falk, Sofia; Lycksell, Helén
2015
Att samtala och möta elever med Aspergers syndrom: En kvalitativ studie av lärares upplevelser och erfarenheter i grund-och gymnasieskolan.
Niva, Marina
2015
Att sätta ord på det som sitter i väggarna: Om ett projekt till förmån för elever i behov av särskilt stöd på gymnasiet
Nilsson Lygdman, Eva
2015
Barns olikheter i den pedagogiska praktiken sett ur ettspecialpedagogiskt perspektiv:
Olikhet – en tillgång eller brist i förskolans verksamhet?
Camilla, Holmström; Lundborg-Sjöstedt, Mari
2015
Behandlingsintervention av barn med autism i förskolan: En kvalitativ studie om hur arbetet genomförs vid två förskolor i Mellansverige
Löfgren, Frida
2015
”Bråkar du ute åker du in, bråkar du inne åker du ut!”: En kvalitativ studie om specialpedagogens roll i arbetet med elever i socioemotionella svårigheter.
Bäckaräng, Lena; Nilsson, IdaMaria
2015
Delaktighet och utanförskap i förskolan: "Då kände jag mig utanför, det kändes hopplöst och trist"
Hempele, Kristina
2015
Dilemmat extra anpassningar -Ligga steget före och trolla med knäna: En enkätstudie i en norrlänsk kommun av grundeskollärarea uppfattning om extra anpassning vid koncentrationssvårigheter respektive läs- och skrivsvårigheter
Granqvist, Ulrica; Lindholm, Helén
2015
En gymnasieskola för alla ungdomar?: En fallstudie ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Stenman, Karin
Senast uppdaterad:
2023-02-16