ISSN: 0281-6768
136. Organisatoriskt lärande: och särskiljande (special)pedagogiska verksamheter.
Johan Edin, 2024.
135. Maintaining teaching: exploring te(a)ch-abilities with actor-network theory.
Sara Mörtsell, 2024.
134. A school subject under pressure: understanding the changing means and ends of Swedish physical education and health.
Louise Lindkvist, 2024.
133. Idrottslärare i blivande: meningsskapande, kontinuitet och förändring i övergångar mellan utbildning och yrkespraktik.
Runa Westerlund, 2023.
132. Leading learning through digitalization in Swedish schools: beyond school leaders?
Josef Siljebo, 2023.
131. Särskild begåvning i en förskola och skola för alla.
Malin Ekesryd Nordström, 2023.
130. Polisers professionella utveckling: från polisutbildning till sex år i polisyrket
Kirsi Kohlström, 2023.
129. Ledarskap för lärares lärande: förstelärare som lärarledare
Frida Grimm, 2023.
128. Skolans tillfälliga bakdörr?: en studie om den särskilda undervisningsgruppen i relation till skolans inkluderande uppdrag
Vicktoria Westerberg, 2023.
127. Om mäns pro- och antifeministiska engagemang
Jonas Mollwing, 2021.
126. Från polisutbildning till polispraktik: polisstudenters och polisers värderingar av yrkesrelaterade kompetenser
Thomas Bäck, 2020.
125. Teaching in an age of complexity: exploring academic change and development in higher education
Claire Englund, 2017.
124. Strävan efter samhällsförbättring: idrottspolitiska problematiseringar och lösningsstrategier för formandet av den nyttiga idrotten och den idrottande individen
Malin Österlind, 2017.
123. -Måste det här vara som en väckelserörelse?: en studie om (det som kallas) entreprenöriellt lärande i grundskolan, utifrån Basil Bernsteins begreppsapparat
Monika Diehl, 2017.
122. Becoming a construction worker: a study of vocational learning in school and work life
Magnus Fjellström, 2017.
121. Inre kraft och yttre tryck: perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
Gerd Pettersson, 2017.
120. Hur ska du bli när du blir stor?: en studie i svensk gymnasieskola när entreprenörskap i skolan är i fokus
Eva-Lena Lindster Norberg, 2016.
119. Mellan akademi och lärarprofession: integrering av vetenskapliga och professionella mål för lärarutbildningens examensarbeten
Anders Råde, 2016.
118. Poliser som utbildar poliser: Reflexivitet, meningsskapande och professionell utveckling
Bengt Bergman, 2016.
117. Den subtila ojämlikheten: Om grundskolors materiella förutsättningar och elevers utbildningsmöjligheter
Pär Isling Poromaa, 2016.
116. Simuleringens situerade aktiviteter: Förutsättningar för lärande i polisutbildning
David Sjöberg, 2016.
115. Learning to be at a distance: structural and educational change in the digitalization of medical education
Fanny Pettersson, 2015.
114. Conditions for Technology Enhanced Learning and Educational Change: a case study of a 1:1 initiative
Marcia Håkansson Lindqvist, 2015.
113. The drive for change: putting the means and ends of sport at stake in the organizing of Swedish voluntary sport
Cecilia Stenling, 2015.
112. Det kontrollera(n)de klassrummet: bedömningsprocessen i svensk grundskolepraktik i relation till införandet av nationella skolreformer
Tord Göran Olovsson, 2015.
111. Brandmannautbildning på distans, en het fråga: om utmaningar, motsättningar och förändringar vid implementering av distansutbildning
Robert Holmgren, 2015.
110. Projekt som strategi för skolutveckling - en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
Åsa Löfqvist, 2015
109. "Det ska funka": Om genus betydelse i relationen hem och skola
Göran Widding, 2013.
108. Samhällskunskapslärares ämneskonceptioner
Torbjörn Lindmark, 2013.
107. Included yet Excluded?: Conditions for Inclusive Teaching in Physical Education and Health
Peter Åström, 2013.
106. Sensemaking and organising in the policing of high-risk situations – Focusing the Swedish Police National Counter – Terrorist Unit
Oscar Rantatalo, 2013.
105. Utvärdering för utveckling av utbildning. Med sikte på delaktighet och deliberation
Mona Fjellström, 2013.
104. Rum, barn och pedagoger – Om möjligheter och begränsningar i förskolans fysiska miljö
Sofia Eriksson Bergström, 2013.
103. Developing educational computer-assisted simulations. Exploring a new approach to researching learning in collaborative health care simulation contexts
Lars O. Häll, 2013.
102. Undervisning och reflektion. Om undervisning och förutsättningar för studenters reflektion mot bakgrund av teorier om erfarenhetslärande
Anders Bek, 2012.
Sök vidare i DiVA
101. Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? Om den kommunala förskolans ledningsstruktur
Maria Styf, 2012.
100. Mentalitet, Pedagogik, Historiskt Minne. Om utbildningens samtida villkor och processer
Maude Morssy, 2012.
99. ‘Let me through, I’m a doctor!’ Professional Socialization in the Transition from Education to Work
Ola Lindberg, 2012.
98. Cultivating Educational Action Research in Lao PDR – for a better future?
Bounyasone Keophouthong och Keosada Ngouay, 2011.
97. New Methods of Teaching? Reforming education in Lao PDR
Kongsy Chounlamany och Bounchanh Kounphilaphanhs, 2011.
96. Learning Text Talk Online. Collaborative learning in asynchronous text based discussion forums
Monica Liljeström, 2010.
95. Deciding Who is the Best. Validity issues in selections and judgements in elite sport
Annika Johansson, 2010.
94. Spaces, Mobilities and Youth Biographies in the New Sweden. Studies on Education Governance and Social Inclusion and Exclusion
Joakim Lindgren, 2010.
93. Participation in a Boundless Activity: Computer-mediated Communication in Swedish Higher Education
Jimmy Jaldemark, 2010.
92. I skilda idrottsvärldar. Barn, ledare och föräldrar i flick- och pojkfotboll
Inger Eliasson, 2009.
91. Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes
Monika Törnsén, 2009.
90. Constituting the Healthy Employee? Governing gendered subjects in workplace health promotion
Erika Björklund, 2009.
89. Communication Between Principals and Teachers in Successful Schools
Helene Ärlestig, 2008.
88. Internal Capacities for School Improvement. Principals views in Swedish secondary schools
Conny Björkman, 2008.
87. Att kunna läsa innan skolstarten – läsutveckling och lärandemiljöer hos tidiga läsare
Lena Ivarsson, 2008.
86. Lokala styrelser med föräldramajoritet i grundskolan
Margaretha Kristoffersson, 2008.
85. Bending mainstream definitions of sport, gender and ability. Representations of Wheelchair Racers
Kim Wickman, 2008.
84. Lifelong Learning as Stories of the Present
Gun Berglund, 2008.
83. When the First-World-North Goes Local: Education and Gender in Post-Revolution Laos
Ann-Louise Bäcktorp, 2007.
82. Att bli miljömedveten. Perspektiv på miljöhandbokens textvärld
Elinor Adenling, 2007.
81. Is i magen och ett varmt hjärta. Konstruktionen av skolledarskap i ett könsperspektiv
Karin Franzén, 2006.
80. Structures beyond the frameworks of the rink. On organization in Swedish ice hockey.
Josef Fahlén, 2006.
79. Identitetsskapande i studentföreningen: Köns- och klasskonstruktioner i massuniversitetet
Ulrika Widding, 2006.
78. Training Teachers Through Technology. A case study of a distance-based teacher training programme
J. Ola Lindberg och Anders D. Olofsson, 2005.
77. ICT and formative assessment in the learning society
Bertil Roos, 2005.
76. Polisens organisationskultur. En explorativ studie.
Henric Stenmark, 2005.
75. Ledarutveckling i arbetslivet. Kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
Peter Nilsson, 2005.
74. Ledarskapande i akademin. Om prefekters diskursiva identitetsutveckling
Ulrika Haake, 2004.
73. The School as a Moral Arena. Constitutive values and deliberation in Swedish curriculum practice
Katarina Norberg, 2004.
72. Kontrasternas rum – ett relationistiskt perspektiv på valfrihet, segregation och indoktrinerande verkan i Sveriges grundskola
Mattias Johnsson, 2004.
71. Rätt mätt på prov. Om validering av bedömningar i skolan
Peter Nyström, 2004.
70. Studie- och yrkesorientering i AMS yrkesinformerande texter 1940-1970
Jan Mannberg, 2003.
69. Studerandes uppfattningar om konstruktivistiskt lärande i yrkesförberedande utbildning
Bert Sällström, 2002.
68. Är det någon ”könsordning” i skolan? Analys av könsdiskurser i etniskt homogena och etniskt heterogena elevgrupper i årskurserna 0-6
Ulla Forsberg, 2002.
67. Inte har dom gjort mej nåt! En studie av ungdomars attityder till invandrare och flyktingar i två mindre svenska lokalsamhällen.
Anders Lindström, 2002.
66. Nöjd, klar och duktig. Studenter på fem utbildningar om studieframgång
Ewa Andersson och Tomas Grysell, 2002.
65. Post-apartheid teacher education reform in Namibia –the struggle between common sense and good sense
Lars Dahlström, 2002.
64. Edukation som social integration. En hermeneutisk analys av den kinesiska undervisningens kulturspecifika dimension
Jörgen From och Carina Holmgren, 2002.
63. ”Att samverka eller..?” Om idrottslärare och idrottsämnet i den svenska grundskolan
Inger Karlefors, 2002.
62. Kvinnor skapar kunskap på nätet. Datorbaserad fortbildning för lärare
Gunnel Wännman Toresson, 2002.
61. Kaoskompetens och Gummibandspedagogik. En studie av karaktärsämneslärare i en decentraliserad gymnasieorganisation
Signild Lemar, 2001.
60. Relationen hem – förskola. Intentioner och uppfattningar om förskolans uppgift att vara komplement till hemmet 1990-1995
Ewa Ivarson-Jansson, 2001.
59. Ishockeycoacher. En studie om rekrytering, arbete och ledarstil
Per Göran Fahlström, 2001.
58. Studenters fritids- och motionsvanor i Umeå och Madison. Ett bidrag till förståelsen av Pierre Bourdieus vetenskapliga metodologi
Kent Löfgren, 2001.
57. I nationens och det praktiska livets tjänst. Det svenska yrkesskolesystemets tillkomst och utveckling 1918 till 1940
Anders Hedman, 2001.
56. Modernization and Marketization: the Chinese Kindergarten in the 1990s
Limin Gu, 2000.
55. Lärare professionaliseringssträvanden vid skolutveckling. Handlingsalternativen stängning och allians
Steffan Lind, 2000.
54. Validering av urval
Simon Wolming, 2000.
53. Barn, föräldrar och idrott. En intervjustudie om fostran inom fotboll och golf
Staffan Karp, 2000.
52. Gymkulturens logik. Om samverkan mellan kropp, gym och samhälle
Tor Söderström, 1999.
51. Trots eller tack vare? Några elevröster om skolgångs-anpassning i grundskolan
Annica Bergecliff, 1999.
50. Lysistrates döttrar. Pionjärer och pedagoger i två kvinnliga fredsorganisationer (1898-1937)
Inga-Brita Melin, 1999.
49. Konstruktivism i distansutbildning. Studerandes uppfattning om konstruktivistiskt lärande
Kjell Johansson, 1999.
48. Transfer of Technical Training Know-how. A Study of Consultancy Services in Aid Practices
Sigurd Johansson, 1999.
47. Läraren och läsundervisningen. En studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sex- och sjuåringar
Astrid Ahl, 1998.
46. Att förändra barnomsorgen. En analys av en statlig satsning på lokalt utvecklingsarbete
Christina Segerholm, 1998.
45. Att växa upp i våldets närhet. Ungdomars berättelser om våld i hemmet
Katarina Weinehall, 1997.
44. Orator Verbis Electris. Taldatorn en pedagogisk länk till läs- och skrivfärdighet. Utprövning och utvärdering av taldatorbaserade tränings-program för elever med läs- och skrivsvårigheter
Iréne Dahl, 1997.
43. Den kompletterande familjen. Föräldraskap, fostran och förändring i en svensk småstad
Ingeborg Moqvist, 1997.
42. East of Arcadia. Three Studies of Rural Women in Northern Sweden and Wisconsin, USA
Gun-Marie Frånberg, 1996.
41. Låt barnen komma till oss. Förskollärarna och kampen om småbarnsinstitutionerna 1854-1968
Kerstin Holmlund, 1996.
40. Peer Student Group Interaction within the Process-Product Paradigm
Erik Bobrink, 1996.
39. Elektroniska flickor och mekaniska pojkar. Om grupp-skillnader på prov – en metodutveckling och en studie av skillnader mellan flickor och pojkar på centrala prov i fysik
Kristian Ramstedt 1996.
38. ”From nobody to somebody”. Women’s struggle to achieve dignity and self-reliance in a Bangladesh village
Annika Forsslund, 1995.
37. Två musikpedagogiska fält. En studie om kommunal musikskola och musiklärarutbildning
Sture Brändström och Christer Wiklund, 1995.
36. Lärarinnor utvecklar sin praktik. En studie av åtta utvecklingsarbeten på lågstadiet
Karin Rönnerman, 1993.
35. Högskolebildningens fem ansikten. Studerandes föreställningar om kunskapspotentialer i teknik, medicin, ekonomi och psykologi – en kvalitativ utvärderingsstudie
Anders Olofsson, 1993.
34. Samarbete mellan hem och skola. Erfarenheter av elevers, föräldrars och lärares arbete
Gunilla Johansson och Karin Wahlberg Orving, 1993.
33. Gå i lära till lärare. En grupp kvinnors och en grupp mäns inskolning i slöjdläraryrket
Britt-Marie Berge, 1992.
32. Olika världar skilda värderingar. Hur flickor och pojkar möter högstadiets fysik, kemi och teknik
Else-Marie Staberg, 1992.
31. Vilka frågor ställer elever och vilka elever ställer frågor. En studie av elevers frågor i naturorienterande ämnen i och utanför klassrummet
Kjell Gisselberg, 1991.
30. Problemlösning i grupp. Betydelsen av gruppstorlek, gruppsammansättning, gruppnorm och problemtyp för grupprodukt och individuell kunskapsbehållning
Sture Sjödin, 1991.
29. Relativa betyg. Några empiriska studier och en teoretisk genomgång i ett historiskt perspektiv
Håkan Andersson, 1991.
28. Yrket som föreställning. En analys av föreställningar hos studerande inom fyra högskoleutbildningar
Agneta Hult, 1990.
27. Förskollärare i tanke och handling. En studie kring begreppen arbete, lek och inlärning
Boel Henckel,1990.
26. Blå dunster – korn av sanning. En studie av gymnasieskolans undervisning om arbetslivet
Clas-Uno Frykholm och Ragnhild Nitzler, 1990.
25. Om skola och arbete. Två empiriska försök med en förstärkt arbetslivskoppling
Christer Jonsson, 1989.
24. Har kvinnorna en sportslig chans? Den svenska idrottsrörelsen och kvinnorna under 1900-talet
Eva Olofsson, 1989.
23. Samhället som föreställning. Om studerandes ideologiska formning i fyra högskoleutbildningar
Bo-Olof Zetterström, 1988.
22. Den svårfångade motionären. En studie avseende etablerandet av regelbundna motionsvanor.
Anita Wester-Wedman, 1988.
21. Att skolas för hemmet. Trädgårdsskötsel, slöjd, huslig ekonomi och nykterhetsundervisning i den svenska folkskolan 1842-1919 med exempel från Sköns församling
Ulla Johansson, 1987.
20. Läsning och skrivning. En analys av texter för den allmänna läs- och skrivundervisningen 1842-1982
Inger Andersson, 1986.
19. Att välja studie- och yrkesväg. Några empiriska studier med tonvikt på högstadieelevers valsituation
Carl Åsemar, 1985.
18. Four Determinants of Perceived Aggression and a Four-Step Attribution Model
Olle Holm, 1985.
17. Gruppskillnader i provresultat. Uppgiftsinnehållets betydelse för resultatskillnader mellan män och kvinnor på prov i ordkunskap och allmänorientering
Christina Stage, 1985.
16. Pedagogisk forskning i Sverige 1948-1971. En explorativ studie av inom- och utomvetenskapliga faktorer
Gerd Lindberg och Leif Lindberg, 1983.
15. Literacy and Development. A study of Yemissrach Dimts Literacy Campaign in Ethiopia
Margareta Sjöström och Rolf Sjöström, 1982.
14. Effekter av övning och instruktion för testprestation. Några empiriska studier och analyser avseende övningens och instruktionens betydelse för testprestationen
Widar Henriksson, 1981.
13. Tvåspråkighet i Tornedalen. Sammanfattning och diskussion
Walter Rönmark och Joel Wikström, 1980.
12. Test-Wiseness och provkonstruktion. Några studier med tonvikt på effekter av instruktionen och uppgifternas utformning på svarsbeteendet
Ingvar Nilsson, 1979.
11. Glesbygdsbarn i Västerbotten
Annagreta Råberg, 1979.
10. Folkhögskolor med profil. Rörelsekaraktären hos svenska folkhögskolor med anknytning till kristna samfund
Karl Johan Sparrman, 1978.
9. Samerna och sameundervisningen i Sverige
Henning Johansson, 1977.
8. Prognos av framgång i gymnasieskolan. Metod och empiriska resultat
Gerhard Nordlund, 1975.
7. Undervisningsmål som utgångspunkt vid konstruktion av målrelaterade prov. Några teoretiska och empiriska problem
Sven Jansson, 1975.
6. Utvärdering av undervisningen problemanalys och några empiriska studier på universitetsnivå
Sigbrit Franke-Wikberg och Martin Johansson, 1975.
5. Grupparbetsinskolning. Empiriska undersökningar och ett undervisningsteoretiskt bidrag
Thor Egerbladh, 1974.
4. Mätproblem i norm- och kriterierelaterade prov. Några analyser och försök med tonvikt på reliabilitets- och diskriminationsmått
Ingemar Wedman, 1973.
3. Experimental Studies on Performance and Perceptual problems in Physical Work
Gustaf Marklund, 1972.
2. En studie med kvantitativa metoder av folkundervisningen i Bygdeå socken 1845-1873
Egil Johansson, 1972.
1. Preferensbedömningar av ljudintensitet. En jämförelse mellan sensoriska och preferentiella bedömningstyper.
Jarl Backman, 1971.