Ämnesövergripande undervisning i samhällsorienterande ämnen i svensk grundskola – vad säger lärarna?
Acta Didactica Norden
Tord Göran Olovssons artikel i Acta Didactica Norden.
BildUlrika Sahlén
Vad handlar artikeln om?
I den beskrivs och analyseras möjligheter och utmaningar som lärare i årskurs 4–6 ser med ämnesövergripande undervisning i SO-ämnena (geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap).
Varför har du undersökt detta?
Det är en del av ett projekt som handlar om ämnesintegrering i SO i främst årskurs 5 och 6 i svensk grundskola. Det är intressant att låta lärare som undervisar i SO-ämnena komma till tals angående hur de ser på ämnesövergripande undervisning, utifrån att läroplanen uppmuntrar både sådan undervisning samt undervisning i varje enskilt SO-ämne, men att det enligt tidigare forskning inte är så vanligt med ämnesövergripande undervisning.
Hur har undersökningen/datainsamlingen gått till?
Genom djupintervjuer med sex lärare i årskurs 4-6.
Vad är det stora dilemmat?
Flera av lärarna vill gärna se SO-ämnena som en helhet – men kunskapskraven för betygsättning i årskurs 6 är skrivna i varje enskilt ämne vilket gör att flera lärare upplever att det är enklare att undervisa i varje ämne för sig. Detta kan medföra att SO-ämnenas gemensamma kärna (som lärarna anser att det är viktigt för eleverna att få ta del av) kanske inte alltid kommer fram så tydligt i undervisningen.
Har du förslag på hur man kommer tillrätta med det?
Att diskussionen fortsätter, både i undervisningspraktiken och i forskning - om hur god undervisning och bedömning kan förenas.
Vad var särskilt intressant i artikelarbetet?
Att ta del av lärarnas tankar om vad de ser som gemensamt för SO-ämnena.