The impact of a preparation phase on the development of practical knowledge in police education: a comparison of two conditions for preparing a practical scenario training
Journal of Vocational Education & Training
Artikel i tidskriften Journal of Vocational Education & Training.
BildUlrika Sahlén
Vad har ni undersökt?
Vi har jämfört två olika sätt att göra förberedelser inför en polisövning; den traditionella förberedelselektionen och ett datorbaserat virtuellt case som studenterna får ta del av innan. Caset är utvecklat sen tidigare tack vare "flexprojektsmedel" från Umeå universitet. Därutöver har polisutbildningen ombesörjt med resurser så att projektet har kunnat genomföras.
Fick ni tydliga resultat?
Ja, den datorbaserade övningen stimulerar i högre grad till reflektion hos studenterna och de bedöms också av poliser att de bättre hanterar praktiska polisiära situationer under den efterkommande praktiska övningen.
Kommer resultaten leda till förändringar i utbildningen?
Ja, det datorbaserade virtuella caset används redan idag i utbildningen.
Ni är många författare – hur kommer det sig?
Vi var många som var med i projektet och gjorde olika saker både vad gäller design, genomförande, datainsamling som avrapportering.
Vad blir nästa grej att kolla på?
Det finns väldigt mycket utbildningsrelaterad forskning som kan göras på polisutbildning och framtiden får utvisa vad som kan tänkas bli nästa steg.