"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

Physical activity through a classroom-based intervention: A pragmatic non-randomized trial among swedish adolescents in an upper secondary school

International Journal of Environmental Research and Public Health

Vem skriver du tillsammans med?

Filip Christiansen, Viktor Ahlqvist och Daniel Berglind från Institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet och Hans Löfgren, Enheten för polisutbildning vid Umeå universitet.

Hur har ert samarbete uppkommit?

Johannes Skog som är gymnasielärare i idrott och hälsa på Kristinegymnasiet i Falun tog kontakt med Hans, mig och Daniel, för en ansökan till Skolverket om statsbidrag till hälsofrämjande skolutveckling. Vi fick medel till ett utvecklings- och forskningsprojekt som Johannes både initierade och genomförde; vi forskare utgjorde forskningsstöd och fick möjlighet att studera effekter.

Vad handlar artikeln om?

I projektet har olika aspekter av en 12-månader lång intervention med en hälsofrämjande och aktiv lärmiljö i en gymnasieklass studerats longitudinellt och i jämförelse med en kontrollgrupp. Denna artikel fokuserar accelerometermätt fysisk aktivitet.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Allmänt vad gäller gymnasieåldern tenderar den fysiska aktiviteten att minska; det finns dock många olika mått och sätt att mäta och förhålla sig till fysisk aktivitet. I detta projekt fick vi genom KI möjligheten att använda accelerometer för att mäta fysisk aktivitet, vilket kan ge en fördjupad kunskap i området.

Ingår det i en större undersökning?

Ja i projektet ”Aktiv och deltagande – innovativa gymnasieklassrum”

Vad innebär resultaten?

Hälsofrämjande och aktiva lärmiljöer kan motverka stillasittande.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Nja, kanske mera att fysisk aktivitet och hälsofrämjande är komplexa begrepp att studera.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Jag är mera tacksam för möjligheten att ha fått vara med i detta skolutvecklings- och tvärvetenskapliga projekt där Johannes Skogs insatser varit avgörande och inspirerande!

Länk till artikeln

Senast uppdaterad: 2022-01-13