Jag fick en direkt fråga från Eva Wallberg kanslichef, Skolforskningsinstitutet att medverka som extern forskare.
Kim Wickman ingår i projektgruppen som består dels av medarbetare från Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska skolmyndigheten och externa forskare med särskild ämneskompetens.
BildUlrika SahlénSkolforskningsinstitutets systematiska översikter genomförs i projektform. I projektgruppen ingår både externa forskare med särskild ämneskompetens inom översiktens område och medarbetare vid institutet. Då denna översikt är gjord i samarbete med Specialpedagogiska skolmyndigheten ingår även en medarbetare från SPSM i projektgruppen.
Insamlingen av material och analysprocessen följer en modell som Skolforskningsinstitutet tillämpar för sina forskningsöversikter:
Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har gemensamt uppmärksammat ett behov av att sammanställa forskning som kan vara till stöd för lärare när de planerar och utformar sin undervisning inom ämnet idrott och hälsa och har därför tagit fram denna systematiska översikt som ett samarbetsprojekt. Översiktens inriktning grundas på behov som framkommit i samtal med lärare och forskare inom området, skolorganisationer samt i myndighetsrapporter.
Översikten avser hjälpa lärare i planeringen av sin undervisning och bidra till goda förutsättningar för alla elever, oavsett funktionsförmåga, genom att skapa en tillgänglig lärmiljö. I översikten har vi sammanställt resultat från forskningsstudier som har undersökt lärmiljön i ämnet idrott och hälsa.
Denna systematiska översikt ger en bild av hur undervisningen i ämnet idrott och hälsa kan utformas för elever, med eller utan funktionsnedsättningar, som möter svårigheter i det sociala samspelet. Översikten har som syfte att hjälpa lärare i planeringen av sin undervisning och bidra till goda förutsättningar för alla elever, oavsett funktionsförmåga, genom att skapa en tillgänglig lärmiljö.
Tillgänglig lärmiljö handlar om att såväl byggnader som läroplaner, material och undervisningsmetoder, språk, information och bedömning samt social gemenskap är tillgängliga. Elever måste få förutsättningar att delta och vara
delaktiga i såväl sitt lärande som i den sociala gemenskapen.
Att den ger ett evidensbaserat stöd till lärare i praktiken att göra lärmiljön tillgänglig för alla elever inom ämnet idrott och hälsa.
Denna webbplats använder kakor (cookies) som lagras i din webbläsare. Vissa kakor är nödvändiga för att sidan ska fungera korrekt och andra är valbara. Du väljer vilka du vill tillåta.