"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

Developing a researcher identity of relevance for remote Indigenous language education

The international journal of information and learning technology

Syftet med artikeln var att förbereda för en etiskt lämplig forskningsansats till mitt doktorandprojekt som handlar om fjärrundervisning i samiska språken. Samer har på lik linje med andra urfolk och minoriteter runt om i världen blivit utsatta för diskriminering och kränkningar av makthavare där forskning och forskare vid vissa tillfällen spelat en central roll. Det mest kända exemplet i en svensk kontext torde vara de rasbiologiska undersökningar som utfördes under första delen av 1900-talet. Genom att ställa personliga anekdoter i ett dialogiskt förhållande till andra urfolksforskares syn på ontologi och epistemologi har några centrala aspekter framträtt som extra viktiga att relatera till vid forskning, i det här fallet, i och med en samisk kontext. Målet har varit att undvika att upprepa historiska oförrätter och skapa en medvetenhet om hur en relevant forskaridentitet växer fram.

Studien följer Akkerman och Meijer (2011) som menar att identitet kan definieras som en ständigt pågående process där olika jag-positioner ständigt förhandlar om utrymme för att skapa en genomgående och konsekvent jag-upplevelse genom deltagande i olika typer av sammanhang. Självet, eller jaget är en forskares främsta redskap oavsett det handlar om att tolka, beskriva, analysera, förklara eller på andra sätt bidra till en ökad förståelse av världen. Genom att gå till botten med tidigare personliga, samt ärvda upplevelser av att bli lurad, utnyttjad eller på andra sätt utsatt som minoritet och urfolk och ta del av andra urfolksforskares syn på vårt vara-i-världen och hur kunskap blir till har en medveten forskaridentitet vuxit fram. Jag känner mig nu trygg i att lägga upp en holistisk studie som bygger på en relationell syn på både ontologi och epistemologi. Ansvarighet för de relationer som redan finns och de som skapas av forskningsstudien är en central etisk företeelse.

Referens

Parfa Koskinen, K. (2020), "Developing a researcher identity of relevance for remote Indigenous language education", International Journal of Information and Learning Technology, Vol. 37 No. 5, pp. 341-350. https://doi.org/10.1108/IJILT-03-2020-0024

Senast uppdaterad: 2022-06-01