Potentials and Challenges in Students’ Meaning-Making via Sign Systems
Multimodal Technologies and Interaction
Karoline Schnaider har tillsammans med Limin Gu skrivit artikeln i tidskriften Multimodal Technologies and Interaction.
BildUlrika Sahlén
Vad handlar artikeln om?
Artikeln handlar om vad som händer i det sociala rummet och med elevernas kognitiva processer när de interagerar med teckensystem. Specifikt har jag undersökt de utmaningar som finns i de semiotiska skiften som sammansatta digitala gränssnitt (olika konfigurationer av hård- och mjukvara, laptops, pekplatta och smarta telefoner, system- och applikationsmjukvara) medför för elevers meningsskapande aktiviteter i skolan. Framför allt de utmaningar som elever kan möta när de behöver skifta de symboliska teckensystemens olika syften och meningspotentialer. Studien grundar sig på videoinspelningar, observationer och intervjuer och kvantitativ innehållsanalys som jag processat via kvantitativ etnografiska metoder och verktyg till visuella närverksgrafer. All data har mappats med hjälp av mitt teoretiska ramverk som kallas för multimodal layers.
Varför är det viktigt att studera detta ämne?
Teckensystem är de resurser som ingår i vår omvärld vars mening blir mångfalt multiplicerad i och med användningen, konfigureringen av och skiften mellan olika teknologier och påverkar både realiseringen av undervisningsdesign och elevernas lärande. Studier som analyserar teknologiernas design och hur designen påverkar meningsskapande aktiviteter på olika sätt behövs då vi mer och mer digitaliserar undervisning och lärande. Det finns en avsaknad av ett perspektiv som tittar på konfigureringen av hårdvara och mjukvara i relation till teckensystem och meningsskapande i nutida socialsemiotisk forskning. Samtidigt är teckensystem de resurser vi alla interagerar mest med på daglig basis och studiet av dem kan därför genera detaljerade kunskaper om hur vi interagerar med olika teknologier.
Ingår det i en större undersökning?
Artikeln ingår i mitt avhandlingsprojekt och jag har skrivit den med min huvudhandledare Limin Gu.
Är det något i resultaten som förvånar er?
Resultaten visar att teckensystemen som promptas via de sammansatta gränssnitten och människorna i det sociala rummet tävlar om meningsskaparens uppmärksamhet där antingen teknologiernas teckensystem är i fokus eller de som finns i det sociala rummet, eller inget av dem. Detta för med sig ganska så stora konsekvenser för själva teknikanvändningen och för hur olika konfigurationer av sammansatta gränssnitt kan ”stödja” meningsskapandet och undervisningen, framför allt när tekniken verkar producera lägre former av meningsskapande. Ett annat resultat pekar på att de sammansatta gränssnittens semiotiska regimer eller design verkar främja eleverna till handlingar såsom operativt tryckande på knappar via funktioner som agerar som ”verktyg” i elevernas medvetande (oavsett gränssnittkonfiguration och det faktum att de interagerar med ”symboler”). Teknologiernas operativa design sätter de andra multimodala egenskaperna och teckensystemens olika meningar i bakgrunden och hindrar eleverna att inkorporera även det som kallas för det ”materiella” för att stödja teckenskapandet till mer multimodala representationer.
Var det en spännande studie att göra och varför?
Det var en mycket spännande studie att göra då jag testat multimodal layers på empiriska data och dessutom utforskat teknologiernas design och hur de kan stödja meningsskapande vilket är mitt avhandlingsprojekts fokus.