"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Ny chef för administrativt samarbete

Johanna Olsson kliver på som administrativ chef för institutionerna Pedagogik, Psykologi och Sociologi från och med 1 januari. Hon har jobbat på Umeå universitet sedan 2002 och har i olika roller och uppdrag skaffat sig stor erfarenhet av bland annat undervisning, e-lärande, administration och ledarskap.


Vad är din bakgrund?

Jag har arbetat på universitetet och Pedagogiska institutionen sedan 2002, efter att jag tog examen från Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer. Sedan dess har jag provat på en hel del olika saker. Det mesta har varit kopplat till mitt intresse för högskolepedagogik, e-lärande och ledarskap. Jag är utsedd till excellent lärare och har under de senaste två åren arbetat som studieadministratör.

Varför sökte du jobbet som administrativ chef?

Det händer så mycket spännande inom det administrativa området just nu och jag upplever att den administrativa stödverksamheten håller på att förändras. Jag vill gärna delta aktivt i det arbetet. Sedan visste jag vilka fantastiskt kompetenta och drivna medarbetare jag skulle få!

Vad innebär det administrativa samarbetet mellan Pedagogik, Psykologi och Sociologi idag?

Det innebär att vi försöker hitta områden som vi tillsammans kan utveckla och förbättra. En sådant exempel är att vi samarbetar kring införandet av Canvas. Mitt mål är att vi i ännu större utsträckning ska ta del av varandras kompetenser och erfarenheter för att professionalisera stödverksamheten ytterligare. 

Vad är nyttan med ett sånt här typ av samarbete?

Genom kunskapsöverföring och erfarenhetsutbyte kan det administrativa stödet bli mindre sårbart, men också effektivare och mer rättssäkert. På så vis kan vi stötta våra lärare, forskare och studenter på bästa sätt. Sedan tror jag också att det kan bidra till en bättre arbetsmiljö, det vill säga att det helt enkelt blir roligare på jobbet och det är en svårslagen nytta!

Vad tror kommer att bli den största utmaningen i ditt nya jobb?

Den största utmaningen är helt klart att organisera arbetet på ett bra sätt, så att dagarna inte enbart fylls upp med olika möten. Sedan är det förstås en utmaning att eventuellt inte kunna träffas fysiskt när en börjar som chef, men det löser sig nog! Vi är ju alla vana att arbeta med digitala verktyg vid det här laget.

Vilka är dina främsta superkrafter, som gör att du tror att du kommer att bli en bra chef?

Oj, det var en rolig fråga! Då måste jag svara att det är min förmåga att visualisera olika processer – och att hitta på skojsigheter!

Senast uppdaterad: 2023-02-16