En fördjupningsstudie av elevenkäten Specialidrott
Riksidrottsförbundet, FoU-rapport ; 2021:2
Magnus Ferry och Malin Andersson har skrivit rapporten.
BildUlrika Sahlén
Vad har ni undersökt?
I projektet har vi belyst elever som läser ämnet specialidrott på gymnasiets upplevelser av verksamheten utifrån en återkommande elevenkät. I projektet ingår också en beskrivning av utbudet av specialidrott samt vilka eleverna och lärarna som deltar är.
Varför är det viktigt att studera detta ämne?
Ämnet specialidrott har funnits i den svenska gymnasieskolan sedan 70-talet och utgör idag en viktig stödform inom den framgångsrika svenska idrottsmodellen. Utbildningen är samtidigt en viktig och utvecklande period i unga människors liv där kvalitén på verksamheten är central för att möjliggöra den idrottsliga och utbildningsmässiga utvecklingen. Syftet med projektet har varit att bidra med kunskaper om hur de som kan bli framtidens idrottsstjärnor har det.
Vad är bakgrunden till att ni fick uppdraget?
Utifrån våra kunskaper om det rådande systemet och vår kompetens inom statistik.
Ingår det i en större studie?
Projektet är ett forsknings- och utvecklingsprojekt på uppdrag av Riksidrottsförbundet och utgör en del i arbetet med att utveckla det rådande systemet för kombination av elitidrott och gymnasiestudier.
Vad innebär resultaten?
Resultatet visar bland annat att utbudet av specialidrott har ökat sedan det nuvarande systemet infördes 2011 och lockar många elever att läsa ämnet. Trots det stora utbudet visar resultatet samtidigt att det inte verkar vara tilltalande eller möjligt att läsa för alla elever.
Eleverna som besvarat enkäten är i stor utsträckning nöjda med den specialidrottsmiljö de är en del av och sin livssituation. Främst är eleverna nöjda med organiseringen av specialidrotten, träningsmöjligheterna, tränarnas kunskaper inom idrott och tillgången till vissa sorters resursstöd, något lägre värderar eleverna möjligheterna till individuella anpassningar. De flesta eleverna upplever också att det finns förutsättningar för en dubbel karriär. Upplevelserna skiljer sig däremot åt mellan olika elevgrupper.
Avseende lärarna i ämnet visar resultatet att det fortfarande är få legitimerade lärare och att det i stället oftast är bra tränare i respektive idrott som undervisar.
Är det något i resultaten som förvånar er?
Att många elever upplever att det inte sker individuella anpassningar efter deras behov.
Att det trots olika utbildningsinsatser de senaste åren är så få legitimerade lärare i ämnet.
Att en så stor andel av eleverna (nästan en tiondel) har erfarenheter av att bli nollad och inkilad.
Var det en spännande studie att göra och varför?
Materialet som använts i projektet har varit mycket bra. Bland annat har den höga svarsfrekvensen på elevenkäten (83%) möjliggjort en bra beskrivning av elevernas upplevelser det utvalda året. Materialet har även möjliggjort en analys av hur vissa aspekter har förändrats över tid. Detta gör att vi kunnat bidra med kunskaper som kan bidra till utvecklingen av det rådande svenska systemet vilket är spännande och intressant.