Om artikeln

Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos)

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om ett samarbete som vi har haft tillsammans med förstelärare på en skola i Skellefteå. Vi har fungerat som ett stöd för förstelärarna som i sin tur har stöttat kollegor i utveckling av kollektivt lärande i olika ämneslag.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Det är spännande och intressant att försöka beskriva och förstå vad som sker när lärare tillsammans ska försöka utveckla sina kunskaper och sitt samarbete.

Ingår det i en större undersökning?

Nja, artikeln är en produkt av ett samarbete som har finansierats av ULF-medel genom en så kallad samverkanscheck.

Vad innebär resultaten?

Det visas att förstelärare som leder utvecklingsarbete påverkas av tidigare erfarenheter från utvecklingsarbete. Det är även viktigt att lärare som medverkar i utvecklingsarbete känner tillit till enskilda kollegor, till den större grupp de ingår i samt till processen bakom utvecklingsarbetet.

Projektet som beskrivs i artikeln bidrog till skapande av strukturer för fortsatt utveckling på skolan samt till insikter om att utvecklingsarbete främst handlar om att utveckla arbetssätt som är lämpliga för den egna verksamheten.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Kanske inte helt, men särskilt kul är att strukturer för fortsatt utveckling har skapats på skolan.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Vi tycker framför allt att det var givande att arbeta tillsammans med lärarna på skolan i projektet, men också att det var en intressant process att tillsammans med några av dem, samt med annan skolpersonal, skriva artikeln. Vi hoppas att det är många som läser den och att den kan komma till nytta.

Referens

Olovsson, T. G., Hansson, J., Granberg, L., Lööf, M., Markgren, M., Smitt, J., & Westerberg, A. (2024). På väg mot kollektivt lärande – inom ramen för samverkan mellan skola och universitet. Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos), 3(1), 62–81.

Senast uppdaterad: 2024-05-16