"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

How colour evasiveness reproduces whiteness in Swedish universities

Social Identities

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om hur vardagsrasism inom akademin kan ta sig uttryck.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Det är viktigt att förstå mekanismerna bakom alla typer av förtryck och ojämlikheter för att kunna utmana och nå förändring. Frågor som rör rasism och ”vithet” inom akademin är också understuderade i Sverige, kanske för att vi har en föreställning om att vi inte har den typen av ojämlikheter där.

Vad är bakgrunden till att ni har gjort studien?

Delar av den empiri vi samlat in består av intervjuer med studenter som engagerat sig i jämställdhetsarbete vid sina respektive lärosäten. När vi började analysera intervjuerna upptäckte vi att studenterna kunde prata länge och väldigt nyanserat om orättvisor mellan kvinnliga och manliga studenter medan de hade väldigt lite att säga om andra typer av ojämlikheter. Artikeln är ett försök att förstå hur denna typ av ”blindhet”, eller ”undvikandebeteende”, särskilt i relation till ”ras”, kan förstås.

Ingår det i en större undersökning?

Studien är en del av ett större VR-projekt: ”Nörden som grindvakt? Föränderliga relationer mellan kön, ’ras’ och teknik”.

Vad innebär resultaten och på vilket sätt har vi nytta av kunskapen idag?

De studenter vi intervjuade hade svårt att ”se” ojämlika maktstrukturer och praktiker andra än de som handlar om kön och sexualitet. Det är en påminnelse till alla om att jämställdhet mellan könen inte får göra oss blinda för andra ojämlikheter, till exempel de privilegier som kommer med vår egen ”vithet”.

Referens

Mendick, H., Silfver, E., Berge, M., & Ottemo, A. (2024). How colour evasiveness reproduces whiteness in Swedish universities. Social Identities. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1080/13504630.2024.2372013

Senast uppdaterad: 2024-08-21