Swedish Parents’ Descriptions of Giftedness and Experiences of Home–School Collaboration
Roeper Review
Malin Ekesryd Nordströms artikel ingår i avhandlingen Särskild begåvning i en förskola och skola för alla.
Vad handlar artikeln om?
Artikeln undersöker hur svenska föräldrar till särskilt begåvade barn beskriver sina barn, deras erfarenheter av barnens första möte med svensk utbildning (förskolan/lågstadiet) och samarbetet mellan hem och förskola/skola. Med hjälp av intervjuer belyses föräldrarnas perspektiv på stöd och utmaningar i att möta barnens behov i undervisningen. Forskningen placerar begåvning inom ramen för ett socialkonstruktivistiskt perspektiv och analyserar dess implikationer på utbildningspraktiken.
Varför är det viktigt att studera detta ämne?
Svensk forskning inom detta område är begränsat. Det är viktigt att förstå hur föräldrar upplever stöd för särskilt begåvade barn eftersom deras insikter kan bidra till bättre anpassade utbildningsmetoder och starkare hem- och skolsamarbete. Det saknas tydliga riktlinjer för hur barn i behov av ledning och stimulans att komma betydligt längre i sin kunskapsutveckling ska få sina behov tillgodosedda och genom att undersöka det utifrån ett föräldraperspektiv, kan studien bidra till att främja en mer inkluderande utbildning som gynnar både individuella barn och lärmiljön som helhet.
Resultaten visar att det svenska utbildningssystemet, med sin betoning på jämlikhet, kan skapa spänningar när det gäller att tillgodose individuella behov hos särskilt begåvade elever. Detta framhäver behovet av bättre resurser och ökad kunskap hos skolpersonal för att säkerställa att dessa elever inte förbises. Samtidigt betonar resultaten vikten av ett respektfullt och konstruktivt samarbete mellan föräldrar och skola för att optimera barnens fortsatta utveckling och lärande.
Är det något i resultaten som förvånar dig?
Den kamp som krävs för många föräldrar att få till en fungerande utbildningssituation för sina barn och att föräldrarna uttryckte att förskole-/skolpersonalen sällan ser den särskilda begåvningen som en tillgång - utan mer som ett problem.
Var det en spännande studie att göra och varför?
Det var verkligen spännande att lyfta frågorna ur ett föräldraperspektiv för det var helt nytt för mig.
Referens
Ekesryd Nordström, M. (2024). Swedish parents’ descriptions of giftedness and experiences of home–school collaboration. Roeper Review. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1080/02783193.2024.2420369