Om artikeln

Education and Information Technologie

Vad handlar artikeln om?

Vår artikel handlar om hur en applikation för kvalitetsarbete introduceras i förskolan. Artikeln lyfter hur introduktionen genomförs och vad förskole praktikerna upplever som betydelsefullt. I takt med samhällets förväntningar på att digitalisera, blir kvalitet digitaliserad i förskolan. I artikeln lyfts olika perspektiv på hur introduktionen av applikationen för kvalitetsarbete genomförs och upplevs utifrån systemrepresentant- och förskole praktikerperspektiv. Artikeln grundar sig på insamlad data från fyra ljudinspelade observationer och 17 uppföljande intervjuer.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Det här är ett betydelsefullt ämne för förskolan, eftersom det finns en förväntad kravbild att digitalisera. Tidigare forskning inom utbildning har främst lyft frågor som behandlar tidsperspektiv före och efter att digital teknik har implementerats. Därför är denna studie ett bidrag, som lyfter både introduktioner och förskolans kontextuella perspektiv. Förskolan och digitala strukturer, är särskilt intressanta och har kontextuella kontraster, eftersom det sker ett möte mellan en applikation och en stark etablerad yrkeskultur. Kvalitetsarbete i en digitaliserad form kan därför innebära utmaningar för förskolans arbetssätt och väcka nya frågor, rörande värden och kvalitet i förskolan.

Ingår det i en större undersökning?

Denna artikel är den första i Amelie Elms avhandlingsprojekt. Avhandlingsprojektet handlar om hur en applikation för förskolans kvalitetsarbete utvecklas och introduceras, och hur denna entré påverkar förskolan. Amelie är distansdoktorand på Pedagogiska institutionen på Umeå universitet och tillhör även avdelningen för utbildningsvetenskap på Högskolan i Gävle. Peter Bergström som arbetar på Pedagogiska institutionen på Umeå Universitet är biträdande handledare och Daniel Pettersson på avdelningen för utbildningsvetenskap på Högskolan i Gävle är huvudhandledare.

Vad innebär resultaten?

Resultaten visar att introduktionen av en applikation innebär utmaningar i förskolans arbetssätt i relation till förskolans etablerade uppfattningar och erfarenheter. En applikation för kvalitetsarbete löser inte problem med kvalitetsarbete eller professionell utveckling och kan inte ersätta dialogens betydelse. Artikeln lyfter tre centrala teman med betydelse utifrån introduktionen: 1) en grundlig introduktion med möjlighet att ställa frågor, 2) tid för att testa applikationen tillsammans med kollegor i mindre grupperingar, för kollegialt lärande 3) tillfällen för reflektion efter en tids användning, eftersom nya frågor kan uppstå över tid. Hur en applikation tas emot handlar om hur introduktionen genomförs och de kontextuella villkor som applikationen introduceras till. De kontextuella villkoren handlar om etablerade uppfattningar, yrkeserfarenheter, attityder och värden.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Det finns flera delar av betydelser och som lyfter en komplexitet av att introducera en applikation. Dels finns betydelser hur en applikation introduceras och under vilka villkor och förutsättningar det sker. Det handlar om hur olika yrkesroller inkluderas, hur tid för förberedelser, kollegialt lärande och det arbetas med uppföljning. Men sedan handlar det också om mötet mellan applikationen och kulturen på förskolan. I detta möte finns etablerade uppfattningar, yrkeserfarenheter, attityder och värden som påverkar hur en applikation tas emot.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Javisst var det spännande. Det är spännande att utforska på vilket sätt en introduktion av en applikation har betydelse och hur det påverkar arbetet som i detta fall handlar om förskolan. En applikation kommer många gånger med förväntningar på att effektivisera, förenkla eller lösa ett problem i arbetet. Det var spännande att få möjlighet att lyfta perspektiv om hur en introduktion har betydelse och att det sker ett möte med kulturen. Digitaliseringen är en pågående förändring som det finns behov av att få mer kunskap om.

Referens

Nebes, A., Bergström, P., & Pettersson, D. (2024). The introduction of a software application intended for quality work in four Swedish preschools. Education and Information Technologies. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12803-y

Senast uppdaterad: 2024-06-24