Forskning om grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Stiftelsen J C Kempes Minnes Stipendiefond har beslutat att tilldela Anette Edlund, doktorand vid Pedagogiska institutionen, 20000 kronor för projektet: Att utbilda lärare i fritidshem. Undervisning som begrepp och praktik i grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
Anette Edlund, doktorand vid Pedagogiska institutionen, berättar om sitt avhandlingsprojekt.
BildUlrika Sahlén
Vad handlar ditt avhandlingsprojekt om?
I mitt avhandlingsarbete studerar jag lärarutbildning för blivande lärare i fritidshem, dels hur utbildningen organiseras och utformas, dels hur undervisningsbegreppet uttolkas och realiseras i utbildningen. Det är spännande eftersom det är en relativt ny form av lärarutbildning. Dessutom betonas det i läroplanen att undervisning i fritidshem ska ges en vid tolkning, vilket gör det särskilt intressant att studera, det vill säga hur denna uttolkning görs.
Hur ska du använda pengarna?
Jag sökte medel för resor och boende inför min datainsamling på ett urval av lärosäten runt om i Sverige. I avhandlingsarbetet har jag hittills bland annat genomfört intervjuer med programansvariga via Zoom på nästan alla lärosäten som har examensrätt för just den här lärarutbildningen mot arbete i fritidshem. Nu planerar jag att genomföra observationer på ett antal av dessa.
Hur går datainsamlingen till?
Jag hoppas kunna genomföra deltagande observationer av olika undervisningspraktiker på utbildningen och i samband med dessa även genomföra intervjuer med lärarutbildare.
Vad ser du som den största utmaning i projektet?
Den största utmaningen är att planera, koordinera och göra urval gällande observationerna eftersom lärarutbildningen innefattar en mängd kurser med olika innehåll och olika typer av undervisningsformer och examinationer.