A Theoretical Framework for Synchronous Remote Teaching?: Reshaping the Pedagogical Triangle
Journal of Digital Social Research
Simon Skog har skrivit artikeln i Journal of Digital Social Research.
BildUlrika Sahlén
Vad handlar artikeln om?
I artikeln utvecklas ett teoretiskt ramverk för att analysera och förstå fjärrundervisning som den är arrangerad i Sverige. Enligt Skollagen är det en synkron och digitalt medierad undervisningsform där läraren är separerad från eleverna geografiskt, och där en handledare är tillsammans med eleverna i klassrummet upp till åk 9.
Varför är det viktigt att studera detta ämne?
Det saknas teoretiska ramverk för att analysera fjärrundervisningspraktiken. Det utvecklade ramverket, som är en utveckling av den didaktiska tringeln, synliggör alla de relationer som finns i praktiken och öppnar upp för nya frågeställningar.
Ingår det i en större undersökning?
Ja, artikeln är den första av fyra i mitt avhandlingsprojekt. I kappan kommer ramverket att användas och vidareutvecklas med hjälp av de tre kommande empiriska artiklarna.
Vad innebär resultaten?
Eftersom det är en teoretisk artikel finns inga särskilda resultat. Som ”resultat” kan dock nämnas de sex relationerna som det teoretiska ramverket synliggör.
Är det något i resultaten som förvånar dig?
Det som kan sägas förvåna mig, baserat på den tidigare forskningen som utgör en empirisk bakgrund, är att Skollagens beskrivningar av praktikens genomförande egentligen inte fångar praktikens verkliga genomförande där roll- och ansvarsfördelningen mellan lärare och handledare är mer sammanflätad.
Var det en spännande studie att göra och varför?
Ja, det var spännande och utmanande att skriva artikeln därför att det var den första artikeln jag skrivit. Det var en väldigt lärorik process.
Referens
Skog, S. (2022). A Theoretical Framework for Synchronous Remote Teaching? Reshaping the Pedagogical Triangle . Journal of Digital Social Research, 4(2), 86-97. https://doi.org/10.33621/jdsr.v4i2.103