"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

Logics in play: what ‘rules of the game’ regulate Swedish PE teachers’ decision-making processes?

Sport, Education and Society

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om att undersöka vilka samhälleliga normativa system det är som påverkar idrottslärares beslutsprocesser samt vad det får för konsekvenser för hur idrottsundervisning organiseras.    

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Behovet av att idrottsämnet behöver förändras har lyfts fram av exempelvis forskare, politiker och Skolverket. Det har också genomförts flertalet reformer för att åstadkomma någon form av förändring, men som inte riktigt fått önskad effekt. Eftersom det ofta är idrottslärare som ska implementera dessa nya riktlinjer är det viktigt att undersöka vad det är som påverkar deras beslutprocesser vilket i slutändan kan hjälpa till att förklara varför idrottsämnet har så svårt att förändras.

Ingår det i en större undersökning?

Artikeln kommer ingå i min avhandling.

Vad innebär resultaten?

Resultaten visar att det finns fyra olika samhälleliga normativa system som styr vad idrottslärare anses möjlig att göra när de ska organisera idrottsundervisning. Även om dessa fyra olika system vid en första anblick verkar väldigt olika så visar resultaten att fysisk aktivitet alltid är en legitim aktivitet, vilket också gör att idrottslärare alltid försöker organisera undervisning utefter detta. Skolornas skilda förutsättningar för att bedriva idrott inomhus gör att lärare bland annat söker sig till idrottsrörelsen för att få tillgång till lokaler och tränare samtidigt som elevernas ges tillfälle till fysisk aktivitet och en möjlighet att hitta ”sin idrott”. Resultaten visar också att även om kursplanen beskrivs som tongivande för planering och genomförande av undervisning så anses den innehålla stort tolkningsutrymme, vilket gör att idrottslärares egna uppfattningar om god undervisning får större utrymme.     

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Jag blev lite förvånad över det faktum att idrottslärare hyfsat oreflekterat ”gav bort” idrottsundervisningen till idrottsföreningar. Jag anser att både forskare och idrottslärare behöver diskutera vilka effekter ett utökat samarbete kan få för både kunskap och lärande i ämnet samt vad det kan göra med idrottsläraryrkets legitimitet.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Det har varit en spännande studie att göra eftersom jag bland annat fick testa ett teoretiskt perspektiv som är relativt nytt inom mitt fält.

Referens

Lindkvist, L. (2022). Logics in play: what ‘rules of the game’ regulate Swedish PE teachers’ decision-making processes?. Sport, Education and Society, published online. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2071254

Senast uppdaterad: 2022-05-11