Malin Ekesryd Nordström berättar om studien och artikeln i tidskriften Roeper Review.
Anette Edlund, doktorand vid Pedagogiska institutionen, har tilldelats medel för insamling av data.
Alva Lindholm har skrivit artikeln tillsammans med Oscar Rantatalo, Ola Lindberg och Robert Lundmark.
Taru Tarvo och Staffan Karp berättar om studien och varför förekomsten av skador inom innebandy inte minskar.
Josef Fahlén har med nordiska forskarkollegor skrivit i International Review for the Sociology of Sport.
Eva Silfver berättar om studien och artikeln i tidskriften i Social Identities.
Anders D. Olofsson och J. Ola Lindberg har tillsammans Ann-Thérèse Arstorp varit redaktörer för specialnumret.
Amelie Elms artikel handlar om införandet av en app i förskolan och hur den påverkar kvalitetsarbetet.
Tor Söderström, Stefan Sandlund, Runa Westerlund och Taru Tervo har skrivit en artikel ihop.
Ann-Louise Silfver och Ulrika Widding har intervjuat kvinnor om RUT-tjänster och jämställdhet.
Artikeln syftar till att bidra till förståelse av vad ett sådant utvecklingsarbete kan innebära.
Katarina Kärnebro är en av forskarna som jämfört elevtexter som samlats in 1970, 1987 och 2020 med varandra.
Alex Örtegren och Anders D. Olofsson har studerat samhällskunskapslärarutbildningar i Sverige.
Cassandra Poikela berättar om studien som handlar om förutsättningar för de civilas karriärutveckling.
Gerd Pettersson berättar mer om studien om fjärrhandledning i glesbygdsskolor.
Maria Liljeholm Bång har tillsammans med tre forskarkollegor studerat professionell utveckling.
Anders D. Olofsson och Peter Bergström har tillsammans med doktorand Ulrika Gustafsson skrivit artikeln.
Martin Holmgren har undersökt vad begreppen innebär för specialpedagoger och speciallärare i deras verksamhet.
Gerd Pettersson berättar om artikeln i tidskriften "Nordic Journal of Vocational Education and Training".
Daniel Nyström har studerat nutidskommentarerna, vilka händelser som valts ut och sättet de kommenterats på.
Eva Silfver är en av författarna till artikeln i tidskriften "New Media and Society".
Simon Skog har skrivit artikeln tillsammans med forskarna Fanny Pettersson och Jörgen From.
Georgios Pavlogiannis, doktorand vid Pedagogiska institutionen, är en av forskarna bakom studien.
Josef Fahlén har skrivit artikeln tillsammans med forskarna Eivind Åsrum Skille och Kati Lehtonen.
Josef Siljebo har studerat vilken mening digitalisering i skolan ges av olika aktörer.
Katarina Kärnebro skriver om det första forskningsprojektet om barns livsfrågor, från slutet av 1960-talet.
Katarina Kärnebro har studerat religionskunskapslärares syn på sin undervisning och didaktiska planering.
Runa Westerlund har studerat hur idrottslärarstudenter skapar mening av idrottsundervisning.
Ola Lindberg, Oscar Rantatalo & Ulrika Haake har publicerat en artikel i tidskriften "Vocations and Learning".
Frida Grimm har studerat hur förstelärare gör när de leder sina kollegor i kollegialt lärande.
Eva Silfver och Malin Ekesryd Nordström har studerat den offentliga diskussionen om särskild begåvning.
Louise Lindkvist har i sin artikel skrivit om betydelsen av rektorers arbete för att driva förändring.
Lina Spjut och Fredrik Olsson Spjut har undersökt hur ekonomi påverkade skolverksamheter under 1800-talet.
Malin Andersson berättar om studien och artikeln som hon skrivit ihop med Staffan Karp och Kim Wickman.
Ulrika Haake berättar om studien och artikeln som hon skrivit ihop med Ola Lindberg och Oscar Rantatalo.
Eva Silfver har tillsammans med forskarkollegor intervjuat teknikintresserade vid ett öppet ”makerspace”.
Runa Westerlund har studerat vad som händer när idrottslärarstudenter deltar i en ämnesdidaktisk kurs.
Det större temat för Lina Spjuts artikel rör folkskolor som drevs av Olofsfors järnbruk under 1800-talet.
Louise Lindkvist har studerat hur idrottslärare hanterar externa förväntningar på idrottsämnets utformning.
Johan Edin har studerat konstruerandet av diskurser i särskiljande specialpedagogiska verksamheter.
Johan Edin har skrivit om specialpedagogiska insatser riktade till elever som har diagnosen ADHD och autism.
Tor Söderström berättar om enkätstudien och lite av resultaten.
Josef Siljebo skriver om Sveriges Kommuner och Regioner och hur de hjälper skolledare med digitalisering.
Martin Holmgren vill med sin sonderande studie väcka frågor och beskriva problemställningar.
Ulrika Haake berättar om översikten inom två stora offentliga sektorer: utbildning och vård och omsorg.
Daniel Nyström skriver om relationen mellan analysperspektiv och diskrimineringsgrunder.
Mikaela Nyroos är ”Invited Topic Editor" för volym nr 13 av tidskriften Frontiers Psychology.
Simon Skog berättar om sin artikel i tidskriften Journal of Digital Social Research
Malin Ekesryd Nordström berättar om studien som handlar om förutsättningarna att uppmärksamma begåvade barn.
Magnus Ferry och Runa Westerlund berättar om studien och resultaten med anledning av en ny publikation.
Josef Siljebo berättar om sin artikel i tidskriften Nordic Journal of Digital Literacy.
Läs om artikeln i tidskriften "The international journal of information and learning technology".
Louise Lindkvist berättar om samhälleliga normativa system som påverkar idrottslärare och undervisningen.
Magnus Ferry berättar om studien där idrottslärarstudenters syn på praktisk kunskap har undersökts.
Johan Edin berättar om studien och hur arbetslagsmedlemmar i specialklasser konstruerar mentala modeller.
Peter Bergström och Annika Wiklund-Engblom berättar om studien av lärares undervisning med surfplattor.
Tord Göran Olovssons studie visar på hur olika inriktning på undervisning kan påverka elevers lärande.
Karoline Schnaider berättar om studien och artikeln som hon skrivit tillsammans med Limin Gu.
Maria Lindfors berättar om artikeln och studien av elever avseende deras motivation och kunskapssyn.
Mikaela Nyroos, en av författarna till artikeln, berättar om studien som gjorts i en gymnasieklass.
Malin Ekesryd Nordström berättar om studien och om brister i det svenska skolsystemet.
Maria Lindfors berättar om studien som baseras på enkäter som mäter lärandeklimat och autonomi i klassrummet.
Robert Holmgren har studerat yrkeslärares informella lärande under den första tiden av Covid-pandemin.
Ola Lindberg berättar om studien på gymnasielärares erfarenheter av att plötsligt hantera distansundervisning.
Det är namnet på postdoc-projektet som Cecilia Stenling har fått stöd för från Centrum för idrottsforskning.
Tor Söderström berättar om studien och hur människors träningsvanor har förändrats sedan mitten på 1990-talet.
Ola Lindberg och hans doktorand Robert Kihlberg har erhållit utmärkelsen Best Paper Award 2021 för artikeln.
Tor Söderström berättar om studien och artikeln som publicerats i European Journal for Sport and Society.
Magnus Ferry berättar mer om studien som belyser upplevelser hos gymnasieelever som läser ämnet Specialidrott.
Lina Spjut berättar om sitt arbete och artikeln i Skolhistoriskt Arkiv, nummer 38.
Lina Spjut berättar om sin tredje artikel i ämnet: minoritetsgruppers representation i svenska läromedel.
Björn Norlin, författare till den nya boken "Skolagans historia och pedagogik", berättar om innehållet.
Eva Silfver berättar om studien som publicerats i tidskriften Sex Education: Sexuality, Society and Learning.
Magnus Ferry berättar om artikeln i tidskriften Curriculum Studies in Health and Physical Education.
Tord Göran Olovsson berättar om artikeln som nyss publicerats i tidskriften Education in the North.
J. Ola Lindberg berättar om artikeln i tidskriften Journal of Educational Technology & Online Learning.
Runa Westerlund och Inger Eliasson berättar om artikeln i tidskriften "European Physical Education Review".
Eva Silfver berättar om studien och artikeln i tidskriften Gender and Education.
Frida Grimm berättar om artikeln i Educational Management Administration & Leadership.
Kirsi Kohlström berättar om intervjustudien och artikeln i Human Resource Development Quarterly.
Ulrika Widding är en av kapitelförfattarna i antologin Single Parents.
Eva Lefflers och Gunilla Näsströms kapitel handlar bland annat om formativ bedömning och kollegialt lärande.
Malin Andersson och Staffan Karp har skrivit rapporten "Svenska innebandyförbundet och paraidrotten".
Henrik Åström Elmersjö berättar om artikeln i tidskriften Scandinavian Journal of Educational Research.
Lina Spjut berättar om artikeln i tidskriften Educare.
Inger Eliasson berättar om studien och artikeln i Idrottsforskning.se.
Ulrika Haake berättar om artikeln i tidskriften European Journal of Education.
Gunilla Näsström berättar om artikeln i Frontiers in Education.
Gerd berättar om artikeln i Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Jonas Mollwing disputerade 16 april 2021 med avhandlingen: "Om mäns pro- och antifeministiska engagemang".
Robert Holmgren berättar om artikeln i Vocations and Learning.
Ulrika Haake berättar om forskningsöversikten och artikeln i European Journal of Higher Education.
Cecilia Stenling berättar om artikeln i International Journal of Sport Policy and Politics.
Christina Segerholm berättar om artikeln i Scandinavian Journal of Educational Research.
Josef Fahlén berättar om artikeln i International Review for the Sociology of Sport.
Maria Lindfors berättar om artikeln i Education Inquiry.
Josef Siljebo berättar om artikeln i tidskriften Education in the North.
Fanny Pettersson, en av gästredaktörerna, berättar om specialnumret.
Jörgen From berättar om artikeln i Education in the North,.
Lina Spjut berättar om artikeln i Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education.
J. Ola Lindberg berättar om artikeln i Education in the North.
Maria Lindfors berättar om artikeln i tidskriften Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD.
Tor Söderström berättar om artikeln i American Journal of Sports Medicine.
Gerd Pettersson berättar om artikeln i tidskriften "Education in the North".
Gerd Pettersson berättar om artikeln i tidskriften "European Journal of Open and Distance Learning".
Henrik Åström Elmersjö berättar om artikeln i tidskriften "Nordic Journal of Educational History".
Henrik Åström Elmersjö berättar om artikeln som är publicerad i tidskriften "History of Education".
Magnus Ferry berättar om studien och artikeln som publicerats i Journal of Physical Education and Sport.
Kim Wickman är en av de externa forskarna som tagit fram rapporten.
Josef Fahlén är medförfattare till artikeln i International Journal of Sport Management and Marketing.
Karoline Schnaider berättar om artikeln och studien, som är en del av hennes avhandlingsprojekt.
Frida Grimm berättar om artikeln i tidskriften Research in Educational Administration and Leadership.
Cecilia Stenling berättar om artikeln i tidskriften "International Journal of Sport Policy and Politics".
Jörgen From om artikeln i Pedagogisk forskning i Sverige.
Tord Göran Olovsson om artikeln i Acta Didactica Norden.
Björn Norlin om artikeln i History of Education.
Ola Lindberg om artikeln i Policing: A Journal of Policy and Practice.
Tor Söderström om artikeln i Journal of Vocational Education & Training.
Josef Fahlén om artikeln i European Journal for Sport and Society.
Bengt Bergman och Staffan Karp om artikeln i Policing & Society.
Ola Lindberg om artikeln i International Journal of Medical Education.
J. Ola Lindberg om artikeln i Education and Information Technologies.
Cecilia Stenling om artikeln i Sociology of Sport Journal.
Gerd Pettersson som leder forsknings- och utvecklingsarbetet berättar om samverkansprojektet.
Eva Leffler, en av styrgruppens medlemmar, beskriver samverkan mellan de nordiska länderna.
Gerd Pettersson, ordförande i nätverket, beskriver samverkan mellan de nordiska forskarna och skolaktörerna.
Gunnar Lindström beskriver hur man i projektet stöttar lärares gemensamma utvecklingsarbete.
Jörgen From, med lång erfarenhet av webbaserad utbildning, berättar om samarbetet med norrländska kommuner.
Tomas Holmgren som är lärare på uppsatskurserna berättar om peer-review-modellen.
Gunilla Näsström och lärarlaget fick på kort tid planera om den verksamhetsförlagda utbildningen.
Intervju med Monica Liljeström som är en av lärarna på kursen "Introduktion till läraryrket".