EU-valet 2024

Den 9 juni 2024 är det EU-val i Sverige. På den här sidan ger forskare vid Umeå universitet sina perspektiv på några av svenska folkets viktigaste valfrågor.

Magnus Blomgren
Vad röstar vi egentligen om i EU-valet 2024?

Magnus Blomgren, docent i statsvetenskap, svarar på vilka EU-frågor svenska folket kan påverka mest.

Irina Mancheva, Statsvetenskapliga insitutionen
EU-valet 2024 – så påverkar din röst EU:s miljöpolitik

Irina Mancheva, Statsvetenskapliga institutionen, om naturrestaurering och andra miljöpolitiska frågor.

personalbilder  Johan Hellström
EU-valet 2024 – därför spelar din röst roll

Johan Hellström, docent vid Statsvetenskapliga institutionen svarar på frågor inför EU-valet 2024.

Bild på Carina Keskitalo
EU-valet 2024 – forskningens roll och betydelse

EU går före och visar på vikten av att integrera flera vetenskapliga perspektiv i beslutsfattande.

Fotomontage av svensk flagga och EU-flagga för att illustrera Sverige och EU eller Sveriges EU-medlemskap.
Hur ska du rösta i EU-valet?

Magnus Blomgren ger sin syn på det svaga intresset för EU-valet och tipsar om hur vi kan förbereda oss.

Porträttbild Mattias Vesterberg
Hur påverkar energifrågorna EU-valet 2024?

Hur påverkar energifrågorna EU-valet 2024? Mattias Vesterberg Handelshögskolan reder ut.

Senast uppdaterad: 2024-05-27