Gäst vid Årshögtiden

På den här sidan finns information för dig som är inbjuden gäst till Årshögtiden. Här kan du läsa mer om vad som gäller för dig under Årshögtiden.

Årshögtidens program

Valfri klädsel om inget annat anges

Torsdag 17 oktober

Pedagogiska pristagarsamtal med prisutdelning
10.15–12.30 i Ljusgården, Lärarutbildningshuset

De pedagogiska pristagarna deltar i panelsamtal och vicerektor Cathrine Norberg delar ut pristagarnas diplom. Pristagarsamtalen är öppna för allmänheten.

Fredag 18 oktober

Invigning av utställning
11.00–11.30 i Studiesalen, Universitetsbiblioteket

I anslutning till Årshögtiden invigs en utställning om årets festföremål i Universitetsbiblioteket i Samhällsvetarhuset. Vid invigningen håller en pristagare eller hedersdoktor ett föredrag. Allmänheten är välkommen.

Lördag 19 oktober

Föreläsningar av professorer, hedersdoktorer och vetenskapliga pristagare samt prisutdelning
9.00–12.00 i Samhällsvetarhuset och Humanisthuset

Vid Umeå universitet är det tradition att de nya professorerna, hedersdoktorerna och de vetenskapliga pristagarna håller en föreläsning för allmänheten.

De vetenskapliga pristagarna tar emot sina diplom efter sin föreläsning.

Se hela föreläsningsprogrammet.

Högtidsceremoni för professorer och hedersdoktorer
17.00 i Aula Nordica
Klädsel: Högtidsdräkt för gäster som även deltar vid banketten.
Valfri klädsel för övriga gäster.

Dörrarna in till aulan öppnas ca kl. 16.30 och platserna ska vara intagna kl. 16.50. Högtidsceremonin börjar med att de nya professorerna och hedersdoktorerna går in i procession och sätter sig på scenen.

Programmet inleds av promotion av hedersdoktorer och sedan installeras nya professorer. Ceremonin är öppen för allmänheten och tar vanligtvis 1,5–2 timmar.

Placering vid ceremonin

Alla som är anmälda till ceremonin får en reserverad plats i Aula Nordica och information om platserna skickas via e-post någon dag innan ceremonin.

• Du som fått en egen inbjudan från universitetet får placeringen via e-post för dig och din eventuella gäst.
  • Du som är universitetsanställd och har anmält dig själv får placeringen via e-post för dig och din eventuella gäst.
  • Du som är inbjuden av en av årets professorer, hedersdoktorer eller pristagare får veta placeringen av den som bjudit in dig.

Om du har frågor om placering när du kommer till aulan, finns personer vid dörrarna som kan hjälpa till.

Fotografering

OBS! Universitetet fotograferar och filmar/livesänder vid Årshögtiden för att använda i sin kommunikation och på sociala medier. Kontakta Kommunikationsenheten via komm@umu.se eller prata med personal på plats om du har invändningar mot att synas i bild.

Bankett
19.00–02.00 i restaurang Lingon, Universum
Klädsel: Högtidsdräkt.

Efter ceremonin i aulan samlas anmälda gäster som ska delta vid banketten för en fördrink i Universum, som är i samma byggnad som Aula Nordica. Toastmaster ger tecken när det är dags att gå till bords.

Middagen pågår i cirka tre timmar och ett antal tal hålls av i förväg vidtalade gäster. Efter kaffet spelar orkestern Renhornen upp till dans.

Placering vid banketten

Information om bordsnummer skickas via e-post någon dag innan högtiden. Namn och bordsnummer visas också på plats på skärmar i Universum.

• Du som fått en personlig inbjudan från universitetet får du placeringen för dig och din eventuella gäst.
  • Du som är inbjuden av en av årets professorer, hedersdoktorer eller pristagare får placeringen av den som bjudit in dig.

Fotografering

Efter middagen finns en fotograf på plats för att ta individuella foton och gruppfoton.

Hitta på campus

Hitta till de olika byggnaderna på campus

Universitetsbiblioteket

Samhällsvetarhuset

Humanisthuset

Aula Nordica

Universum

Transport och garderob

Taxi- och privata bilar kan köra ända fram till huvudingången för att släppa av passagerare innan ceremonin. En busshållplats finns ca 100 m från Aula Nordica, hållplatsen heter Universum. Parkeringen utanför Aula Nordica är gratis. Ett tips om du åker taxi är är att förbeställa din hemresa.

Det finns fri garderob för ytterkläder i entréplanet till Aula Nordica.

Återbud till ceremoni och bankett

Du som fått en personlig inbjudan eller som anställd anmält dig själv till högtiden kan meddela eventuellt återbud till arshogtid@umu.se

Du som är inbjuden av en av årets professorer, hedersdoktorer eller pristagare meddelar personen som bjudit med dig, som i sin tur kontaktar arshogtid@umu.se.

Senast uppdaterad: 2024-09-24