NYHET
Demokrati- och medborgarfostran hamnar ofta i skymundan i yrkesprogrammen, trots att det står i läroplanen att förberedelse för demokratiskt deltagande ska genomsyra all undervisning.
Text: Kenneth Ekström
I en ny bok synliggörs hur undervisning i yrkesämnen är och kan vara en väsentlig del av skolans demokratiska uppdrag.
Författarna fördjupar resonemang om läroplaner och undervisningspraktik i förhållande till medborgarfrågor relaterade till klass, kön och etnicitet. Utifrån verkliga exempel diskuteras bland annat
Vilka kunskaper yrkesämnesundervisningen ger i att problematisera rådande förhållanden på arbetsplatsen och det vidare yrkeslivet.
Vilka möjligheter ges för elever att delta i samtal om hur arbetet ska organiseras och
Vad som skapar yrkets förutsättningar, till exempel i arbetslag, i fackförbund och inom politiken?
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag bygger på resultat från forskningsprojektet Kritiskt tänkande i yrkesämnesundervisning? Medborgarskapande i yrkesprogrammens styrdokument och klassrumspraktik.
Bokens författare:
Per-Åke Rosvall, docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet
Maria Rönnlund, docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet