Publicerad: 2024-10-15 Uppdaterad: 2024-10-20, 16:00

"Vi vill bygga en miljö där studenter stöttar varandra"

NYHET Marcus Strandgren och Johan Bodén blev utnämnd till pedagogiska pristagare 2024. En av deras drivkrafter är ge studenter bästa möjliga förutsättningarna för ett livslångt lärande och utveckling.

Lärarna Marcus Strandgren och Johan Bodén arbetar vid Institutionen för informatik och undervisar primärt inom områdena digital produktion, UX (användarupplevelse) och 3D. Det är samhällsvetenskapliga fakulteten som utsett dem till pedagogiska pristagare 2024.

Vad driver er när det gäller att undervisa?

– Att se studenter utvecklas och växa är en av de mest givande delarna av att undervisa. Det är fantastiskt att följa deras framsteg, från de första stegen till att de börjar få en djupare förståelse för ämnet. Men kanske det mest tillfredsställande är när de upptäcker vad som verkligen driver dem, vad som ger dem motivation och riktning.

Vad vill ni ge era studenter?

– Vi vill ge våra studenter de bästa möjliga förutsättningarna för ett livslångt lärande och utveckling. Det handlar inte bara om att förmedla kunskap för stunden utan att hjälpa dem utveckla färdigheter och en inställning som gör dem nyfikna och engagerade i sitt eget lärande över tid.

Har ni någon metod eller tankesätt som genomsyrar er undervisning?

– Vår undervisning bygger på ett tankesätt där samarbete och stöd mellan studenterna är centralt. Vi jobbar aktivt och nära studenterna, inte bara under kurserna, utan också utanför dem för att skapa en stark gemenskap. Det handlar om att bygga en miljö där studenter stöttar varandra, inte bara inom samma klass, utan även mellan olika årskullar. På så sätt främjar vi ett klimat där erfarenheter och kunskap delas fritt och där alla kan utvecklas tillsammans.

Läs mer ett koncept och digital plattform som de skapat.

På vilket sätt påverkar forskning er undervisning?

– Vi själva bedriver inte primärt forskning, men vi ser till att dra nytta av forskningen som våra kollegor bedriver när det är relevant för undervisningen och kopplar ihop det till vår praktiska erfarenhet och branschkunskap för att hålla utbildningen aktuell och relevant.

Motivering till pedagogiska priset från Samhällsvetenskapliga fakulteten

Universitetsadjunkterna Johan Bodén och Marcus Strandgren får årets pris för sitt arbete med att skapa förutsättningar för ett brett deltagande under studenternas utbildning. Pristagarna har med nytänkande och initiativrikedom skapat en digital plattform för ett brett deltagande över både årskurs- och programgränserna där studenterna ges möjlighet till kunskapsutbyte och lärande. Plattformen har blivit en uppskattad och aktiv mötesplats för både studenter och lärare, och utgör ett viktigt komplement till den ordinarie undervisningen. Via plattformen ges studenterna även möjlighet att bygga värdefulla nätverk inför sitt framtida arbetsliv.

Priset delades ut i samband med Pedagogiska pristagarsamtal under Årshögtiden, den 17 oktober klockan 10:15–12:30 i Ljusgården i Lärarutbildningshuset.

Johan Boden
Universitetsadjunkt