Publicerad: 2024-05-24

Vetenskap och kreativitet utforskas på arktisk doktorandkurs

NYHET Mellan den 22 och 26 april 2024 åkte doktorander vid den Arktiska forskarskolan på en kombinerad doktorandkurs och studieresa till Rovaniemi, Finland. Kursen, som heter "Communication and Transdisciplinary Methods in Arctic Research", och studiebesöket var båda delar av programmet vid den Arktiska forskarskolan.

Måndagen den 22 april lämnade tåget Umeå med slutdestination Haparanda-Torneå. På tåget fanns sju doktorander från den Arktiska forskarskolan, samt skolans rektor och koordinator. Tillsammans gjorde de sitt första stopp på sin veckolånga studieresa till Rovaniemi, Finland. I Haparanda-Torneå fick de alla träffa Hanna-Leena Ainonen, gränssamarbetsutvecklare vid Torneå stadshus, för en presentation om tvillingstädernas historia, kultur och politik.

Doktoranden Alina Bavykina var mest imponerad över hur de två städerna och länderna använder sig av sina skillnader för att skapa entreprenörsmöjligheter.

– Hanna-Leena nämnde till exempel det dubbla nyårsfirandet på båda sidor om Torne-ån, vilket ger invånare och besökare möjlighet att se fyrverkerierna två gånger. För mig som besökare kändes det som att Haparanda-Torneå är en enda stor stad sammanflätad med den svensk-finska kulturen och deras unika traditioner, kultur och språk, säger Bavykina.

Vetenskapliga metoder möter kreativitet

Nästa dag var inplanerad med kreativa workshops och presentationer i Rovaniemi. Bland aktiviteterna fanns en workshop med postdoktor Pamela Bachmann-Vargas om transformativa metoder i forskning. Hon beskrev "transformativa metoder" som studentcentrerade lärandemetoder som möjliggör fantasi och tänkande utanför ramarna. Doktoranderna gjorde några övningar och praktiska aktiviteter som en del av workshopen. Bland annat fick de göra poetiska reflektioner och omvandla dem till haiku genom att lista tre nyckelbegrepp som beskriver deras forskning.

– Jag trivdes väldigt bra med workshopen och tyckte det var nyttigt att se min forskning från olika vinklar, kommenterar doktoranden Marcus Aronsson.

Utställningar och föredrag vid Lapplands universitet

Både onsdagen och torsdagen tillbringades på Lapplands universitet där onsdagen hade en utställning på Arktikum Science Center på agendan och torsdagen var fylld av föredrag och presentationer. Onsdagen inleddes med en kort introduktion till Arktikum och Arktiskt centrum vid Lapplands universitet, följt av en presentation om rättvis grön omställning i finska Arktis av docent Tanja Joona. Därefter gick eleverna på en guidad tur genom en utställning om Lapplands och Rovaniemis historia.

– Onsdagen var personligen min favorit och kanske den mest insiktsfulla dagen på veckan. Mest imponerande var den guidade turen genom utställningen. Eftersom jag inte är från Sverige eller ens norrifrån finns det en mängd kunskap som jag helt saknar. Det var riktigt bra att ha den här engagerade guiden som förklarade den arktiska regionens kultur och historia, förklarar doktoranden Paul Schmidt.

Under torsdagen fick doktoranderna lyssna på föredrag som alla kretsade kring kommunikation och vetenskapliga metoder. Bland dem fanns ett föredrag om "Researching with Proximity", av professor Outi Rantala och forskaren Neal Cahoon, där de presenterade idén om att mänskligt och annat än mänskligt socialt liv är ömsesidigt beroende. Eleverna fick experimentera med det som kallades ”walking with” som ett metodologiskt experiment som utforskar och framhäver en vårdande och omtänksam inriktning mot varelser och tankar.

En rolig och intressant resa

På tågresan hem uttrycker doktoranderna att studieresan har varit rolig och intressant. Doktoranden Hilde Weiser sammanfattar veckan med teman som rättvisa, markanvändningsrätt, lokala konflikter och andra utmaningar i norra Finlands/Sapmís geografiska område. Doktoranden Marcus Aronsson uttrycker att han har fått en mycket större uppskattning och förståelse för hur levd den norra delen av våra två länder är.

– Som avslutning har den här resan fått mig att känna mig mer energisk, självsäker, fokuserad och kompetent. 10/10, skulle göra igen, avslutar Aronsson.

Deltagare på studieresan

Marcus Aronsson
Doktorand i ekonomisk historia

Alina Bavykina
Doktorand i företagsekonomi

Freja Fagerholm
Doktorand i infektionsepidemiologi

Madelen Johansson
Doktorand i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning

Paul Schmidt
Doktorand i  statsvetenskap

Camila Urrea
Doktorand i ekologi

Hilde Weiser
Doktorand i kost- och måltidsvetenskap

Linda Lundmark
Rektor på den Arktiska forskarskolan

Anngelica Kristoferqvist
Utbildningssamordnare på den Arktiska forskarskolan

Den Arktiska forskarskolan med fokus på hållbar utveckling riktar sig till doktorander som fokuserar på Arktis och hållbarhet i sin forskning. Skolan samarbetar med olika institutioner inom universitetet och erbjuder workshops, seminarier, fältstudier och mycket mer.

Läs mer om den Arktiska forskarskolan