Publicerad: 2022-01-21

Veckans humanist: Eric Carlsson

NYHET Veckans humanist är Eric Carlsson, han är docent och universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap och programföreståndare för magisterprogrammet i samma ämne.

Text: Per Melandeer

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Jag började av en ren slump läsa teoretisk filosofi vid Umeå universitet i början av 1990-talet och det var en helt ny värld för mig på många sätt. Det jag tyckte var mest spännande var texterna om vetenskapsteori tror jag.

– Hursomhelst läste jag ett par terminer i Umeå och en C-kurs i det ämnet vid Stockholms universitet. Sen gick det några år där jag gjorde annat. I slutet av 90-talet sökte jag en ny kurs helt slumpmässigt och det var medie- och kommunikationsvetenskap.

– Det blev något av en ögonöppnare. Sedan dess har jag varit mer eller mindre fast i ämnet. Jag påbörjade min forskarutbildning vid Jmk, Stockholms universitet och avslutade den vid motsvarande institution här i Umeå där jag nu sedan många år tillbaka jobbar som universitetslektor och forskare.

Vad betyder humaniora för dig?

– Det betyder många saker. Jag tror att inom humanistiska ämnen som exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap finns ett utrymme att läsa, skriva och forska om saker som inte har en direkt och mätbar nytta även om det förstås har samhällsrelevans.

– För mig har det handlat mycket om att problematisera olika tankemodeller och föreställningar om saker och ting. Det är i alla fall så jag försöker tänka kring min egen forskning.

– Just nu håller jag på med två olika forskningsprojekt. Ett handlar om universitetens, museernas och journalistikens roll i den så kallade postsanningens tidsera. Ett annat handlar om e-hälsa och hur digitala vårdteknologier kan påverka vad det betyder att vara patient och vårdgivare.

Vad jobbar du med?

– Jag är docent och universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap. Jag är även nybliven programföreståndare för magisterprogrammet i samma ämne så jag har fullt upp med undervisning just nu.

– Men förutom undervisning på grundutbildningen så forskar jag och handleder en doktorand som håller på med ett mycket spännande forskningsprojekt om urfolk och digitala medier.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Det är en bra fråga. Jag tror att jag finner en drivkraft i forskningssamarbeten med kollegor och i undervisning. Det gillar jag.

Vad är roligast i jobbet?

– Det roligaste i jobbet varierar, men just nu är det att undervisa för studenter som ska skriva uppsatser under denna och nästa termin. Det är roligt och givande att möta studenterna eftersom de har ett sådant engagemang och driv när det gäller kritiskt tänkande. Det inspirerar mig mycket.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Fundera inte så mycket på framtiden utan bejaka slumpen och våga prova att läsa olika ämnen. Du kan bli förvånad över var kurser och program inom humaniora kan leda dig.