Publicerad: 2024-08-07

Global studie avslöjar växtätande insekters betydande roll i skogens ekosystem

NYHET En omfattande studie av forskare vid Umeå universitet och Lunds universitet visar att växtätande insekter har en avgörande påverkan på näringscykler i skogar över hela världen. Studien, som publicerats i tidskriften Nature Communications, belyser hur viktigt det är att förstå dessa insekter för att kunna göra korrekta miljömodeller och bevara skogarna.

– Tillsammans med ett stort antal lokala samarbetspartners har vi etablerat ett globalt nätverk med 74 försöksytor i olika skogsekosystem. Våra resultat visar att växtätande insekter har en stor inverkan på kol- och näringscykeln, säger Dr. Bernice Hwang, ledande forskare och medförfattare till studien.

Studien fokuserade på 40 fullvuxna, orörda ädellövskogar i tropiska, tempererade och boreala zoner. Genom att analysera data om näringsämnen, produktivitet och växtätande från de olika skogsområdena kunde forskarna visa att insekters växtätande på vissa platser kan överstiga det naturliga tillskottet av näringsämnen, till exempel atmosfäriskt nedfall.

Sammantaget kan temperaturförändringar och växtätande insekter ha en djupgående effekt på näringsbegränsade skogar.

– Vi upptäckte också att koncentrationerna av kol och näringsämnen som deponeras av växtätande insekter ökade markant i takt med att den globala årsmedeltemperaturen steg. Sammantaget kan temperaturförändringar och växtätande insekter ha en djupgående effekt på näringsbegränsade skogar, säger Dr. Hwang.

Professor Daniel Metcalfe vid Umeå universitet har lett projektet som finansierats av Europeiska forskningsrådet.

– Att förstå det komplexa samspelet mellan växter, växtätare och klimat är avgörande för att förvalta och bevara skogsekosystem i ljuset av pågående miljöförändringar, säger han.

Studien visar att det behövs mer forskning om hur växtätande insekter påverkar olika skogstyper och deras globala näringscykler. Resultaten lägger grunden för framtida studier som syftar till att förbättra vår förståelse av sambandet mellan insekter och skogens ekosystem.

Om den vetenskapliga artikeln

Hwang, B.C., Giardina, C.P., Adu-Bredu, S. et al. The impact of insect herbivory on biogeochemical cycling in broadleaved forests varies with temperature. Nature Communications 15, 6011 (2024). https://doi.org/10.1038/s41467-024-50245-9

Läs hela artikeln

För mer information kontakta gärna: