Publicerad: 2023-09-08

Välkomstmässan lockade många nya studenter

NYHET Den årliga Välkomstmässan lockade många studenter att ta del av vad universitetet och lokala aktörer har att erbjuda. Campustorget bidrog med liv och rörelse, medan fördjupning och reflektion erbjöds genom korta föredrag i Hörnrummet.

Vid början av varje hösttermin arrangeras Välkomstmässan för nya studenter, som visar upp ett smörgåsbord av vad Umeå universitet, Umeå stad och regionen har att erbjuda. Såväl universitetets och studenternas verksamheter som lokala myndigheter, företag och föreningar av alla de slag fanns på plats vid årets mässa.

På Campustorget utanför Universum hölls bland annat en välbesökt konsert med studentorkestern Snösvänget, draghundar från regionala turismföretag stod redo att klappas, och flera sportsliga utmaningar som hugade besökare kunde ta sig an. Iksus längdskidssektion fanns på plats med en stakningsmaskin som lockade många nyfikna.

– Det har varit jätteroligt, och vi har haft många besökare som kommit till vår monter, berättade Tuva Persson, engagerad i Iksu längdskidor samt student vid Idrottshögskolans tränarprogram.

– Det var många fler än jag trodde som ville testa att staka, och har visat intresse för att komma och träna hos oss. Folk har börjat följa oss på sociala medier under dagen. Vi är väldigt nöjda, tillade hon.

En nyhet för 2023 års mässa var de korta föredrag som hölls i Hörnrummet, med olika inspirerande teman som är extra angelägna för nya studenter. Allt från hur man äter billigt och nyttigt till studieteknik och mental hälsa. I Rotundan hölls föredrag liksom framträdanden med lokala kulturaktörer och föreningar.

Uppskattad start på terminen

Ellen Wiegner är nyinflyttad student i ekologi, som för knappt tre veckor sedan tog flyttlasset till Umeå från hemlandet Tyskland. Hon uppskattade att mässan hålls för att nya studenter ska komma till rätta på ett bra sätt.

– De hade en mässa på mitt förra universitet, men den var mycket mindre och inte lika trevlig som den här. Det är bra att få veta vad som finns att göra och få en bra bild av Umeå och universitetet, sa hon.