Publicerad: 2009-01-20

Utställningen "HUMlab Syjunta" om textilmönstrad kod och kodat konsthantverk

NYHET Under hösten har det bedrivits syjuntor på HUMlab och Konsthögskolan, Umeå universitet. Den 23 januari öppnar utställningen ”HUMlab Syjunta”, resultatet av dessa workshopar initierade av den brittiska konstnären och curatorn Ele Carpenter, som för närvarande arbetar som forskare vid HUMlab och Bildmuseet.

Fredag 23 jan kl 16–18 bjuder konstnären och forskaren Ele Carpenter och HUMlab in till vernissage. HUMlab Syjunta pågår sedan 24–30 jan kl 12–17 och består av såväl konstverk som workshopar.

HUMlab Syjunta är resultatet av workshopar vid Konsthögskolan och HUMlab. Carpenters utställning utforskar textilmönstrad kod och kodat konsthantverk,  lyfter fram materiella och immateriella egenskaper hos exempelvis kabel, tråd och garn samt hur berättelser och sammanhang skapas i produktionen av såväl stickade och broderade artefakter som digitala nätverk.

Bilden ovan visar ett broderi av Amanda Thackray från New Jersey, USA, som hörde talas om projektet genom ett socialt nätverk på webben. Texten visas i utställningen.

HUMlab Syjunta iscensätter det komplexa förhållandet mellan kod och konsthantverk, mellan det kollaborativa och det individuella, genom utställningens materiella och virtuella konstverk, samt genom de olika workshops som kommer att vara en del av utställningen.

HUMlab Syjunta visar verk från höstens sammankomster, såsom Stefanie Wuschitz Wireless Women och Suzanne Martins Knitted Pattern, men presenterar också verk av ett antal brittiska konstnärer, Clare Ruddock, Paul Grimmer, Iain Clark, James Wallbank och Lisa Wallbank, vilka även ställer ut i samband med den mer omfattande Open Source Embriodery Exhibition som kommer att visas i Bildmuseet den 7 juni–6 september 2009.

Läs mer om HUMlab Syjunta.

Välkommen att ta del av utställningen i HUMlab, under Universitetsbiblioteket i Samhällsvetarhuset på campus, Umeå universitet.

För ytterligare information kontakta gärna Ele Carpenter e-post: ele.carpenter@humlab.umu.se eller Cecilia Lindhé, bitr. föreståndare för HUMlab,
tel. 073-8299901 eller e-post cecilia.lindhe@humlab.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink