Publicerad: 2024-06-04

Utbildningsministern besökte Umeå universitet

NYHET Utbildningsministern Mats Persson besökte Umeå universitet för samtal med ledningen och studentkårerna samt ett besök på Enheten för demografi och åldrandeforskning (CEDAR). Ministern fick även en föredragning om rektors prioriterade forskningsområden som lanserades tidigare i år.

Både ledning och studentkårer tryckte på vikten av, och bristen på, verksamhetsförlagd utbildning, så kallade VFU-platser, både för vårdutbildningar och lärarutbildningar. Det pratades även om regeringens arbete med STEM-strategi som omfattar naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Där är basåret en viktig rekryteringsväg för universitetet och i samtalen framkom att basår sannolikt kommer att prioriteras i budgeten.

Det fördes även diskussioner om Umeå universitets geopolitiskt viktiga läge, där inte minst etableringen av European Polar Board kommer att bli en viktig kugge, och universitetets roll i den samhällsomvandling som pågår.

– Umeå universitets roll i samhällsomvandlingen är jätteviktig. Vi kommer bara klara den här gröna omställningen om vi lyckas utbilda fler unga människor till de yrken som behövs och att vi kan utveckla eller forska fram nya upptäckter, sa Mats Persson.

Engagerat besök på CEDAR

Besöket på Enheten för demografi och åldrandeforskning, (CEDAR), var något som engagerade Mats Persson då han är disputerad i ekonomisk historia vid Lunds universitet, med en avhandling om sjukfrånvaro och tidig pensionering hos immigranter i Sverige under perioden 1981–2003.

Deltog från CEDAR gjorde Lena Karlsson, föreståndare vid CEDAR, Elisabeth Engberg, områdeschef vid Enheten för demografi och åldrandeforskning vid Umeå universitet (EDÅ), Gunnar Malmberg, professor vid Institutionen för geografi, samt Lars-Fredrik Andersson, universitetslektor vid Enheten för ekonomisk historia. Förutom att CEDAR kort presenterade sin omfattande verksamhet, och de närvarande forskarna berättade om sina projekt, kretsade mycket av samtalet runt etikprövningar och infrastrukturer.

– Till syvende och sist handlar det här om avvägningen mellan etiska överväganden, potentiella integritetsinskränkningar och samhällets nytta utifrån den kunskap man kan få från den här forskningen. Den avvägningen kan aldrig någon annan än politiken göra. Om man lämnar det till juridiken då är min bedömning att då kommer alltid integritetsaspekten vinna så att säga, sa Mats Persson bland annat under samtalet.

Ministern hann även kort säga något om vikten av akademisk frihet med anledningen av den rapport som Universitetskanslersämbetet (UKÄ) släppte för en liten tid sedan.

– Vi ser ju problem med den akademiska friheten. Såväl externa hot, som vi ju ser dessa dagar, men också interna hot med likriktighet, likformighet och lågt i tak. Det är två helt olika problem. Akademiska friheten hotas från olika håll, men hoten är lika allvarliga. Vi måste hantera båda. Men just i den här stunden kanske de externa hoten känns något allvarligare.

– Jag tror och hoppas att den här UKÄ-rapporten kan starta en diskussion ute på lärosätena och i hela universitetslandskapet i Sverige, kring hur man kan göra det mindre lågt i tak och hur vi kan ha en miljö där man får uttrycka sig fritt och där man får forska fritt.