Publicerad: 2024-06-05

USA leder Arktisk forskning i både finansiering och projekt

NYHET En UArctic-rapport om finansiering av Arktisk forskning presenterades nyligen vid ett välbesökt seminarium under det stora forskarmötet Arctic Congress i Bodø, Norge, och väckte stort intresse från publiken. Denna rapport betonar USA:s avgörande roll i Arktisk forskning och visar dess ledarskap både i finansiering och projektinitiering. Rapporten är en del av UArctics Tematiska Nätverk för Analys av forskning och och framhäver USA:s dominans i total finansiering och antal projekt.

Text: Simon Oja

Rapporten visar att geovetenskap, miljövetenskap och biovetenskap är de mest finansierade forskningsområdena. Medicin, samhällsvetenskap och humaniora är också framträdande, samt med hälsovetenskap, utbildning och mänskligt samhälle bland de tio främsta ämnena. Den bygger på tidigare UArctic-rapporter från 2016 och 2017 och använder data från den privata databasen Dimensions.

Sverige har märkbart ökat sin finansiering av Arktisk forskning och ingår nu i topp fem länder för Arktiska forskningsprojekt.

– Denna rapport framhäver de ledande nationerna inom Arktisk forskning och betonar vikten av konsekvent finansiering och samarbete för att främja vår förståelse av den Arktiska regionen”, understryker Lena Maria Nilsson, forskningsstrateg vid Arktiskt centrum och en av rapportens författare samt presentatör vid Arctic Congress.

Rapporten diskuterar också utmaningarna med att jämföra forskningsfinansiering mellan länder på grund av olika finansieringssystem. Danmarks begränsade representation i Dimensions-databasen kontrasterar med Sveriges högre andel av externfinansierad forskning.

Sveriges växande inflytande och Europeiska unionens påverkan på Arktisk forskning

Sverige har märkbart ökat sin finansiering av Arktisk forskning och ingår nu i topp fem länder för Arktiska forskningsprojekt sedan 2016, tillsammans med USA, Kanada, Ryssland och Norge. Europeiska unionen (EU) rankas som näst största finansiär efter USA.

Globalt är UArctic-anslutna institutioner nyckelbidragsgivare till Arktisk forskning, särskilt i länder inom Arktiska rådet. I Sverige är skillnaden mellan UArctic- och icke-UArctic-medlemmar försumbar. En mer grundlig analys kan genomföras om så önskas, vilket ger djupare insikter i trender och effekter av finansiering av Arktisk forskning.

Det Arktiska universitetet (UArctic)

Är en internationell samarbetsorganisation med mer än 200 medlemmar i form av universitet, institut och andra organisationer med intresse för att sprida forskning och utbildning i Arktis.

De flesta medlemmarna återfinns på det norra halvklotet, men UArctic har även medlemmar från Kina, Japan, Korea och andra icke-arktiska länder.