Publicerad: 2024-09-18

Urfolksforskning i fokus på konferensen Insikt och utblick

NYHET Intresset för urfolksfrågor ökar, inte minst med anledning av industriomställningen i norr. Omkring 140 deltagare är anmälda till konferensen om Sábmierelaterad forskning den 8–10 oktober i Umeå.

–  Det finns en mängd olika områden där urfolks och samers kunskaper och erfarenheter värderas. Forskningsråd har utlyst särskilda medel för forskning med urfolkstema, och forskningsetiska frågor är alltmer på tapeten även i Sápmi. Framför allt nu med den så kallade gröna omställningen är frågor som rör urfolks marker och näringar ännu mer aktuella. Detta reflekteras även i programmet för konferensen, säger Kristina Sehlin MacNeil, docent i samiska studier vid Umeå universitet och biträdande föreståndare för Várdduo – Centrum för samisk forskning.

Internationell konferens med gediget program

Konferensen som anordnas av Várdduo – Centrum för samisk forskning har lockat deltagare från ett flertal olika länder. På programmet står 101 presentationer vid 29 sessioner och workshops, intressanta huvudtalare samt en jojkkonsert med Jörgen Stenberg som har sitt ursprung i Malå i Västerbotten.

– När vi påbörjade planeringen visste vi inte att intresset skulle bli så pass stort, det är fantastiskt roligt att vi i dagsläget har 140 registrerade deltagare, säger Kristina Sehlin MacNeil.

Vad hoppas du att deltagarna ska ta med sig från konferensen?

– Várdduos intention var att gå ut brett och samla all Sápmi-relaterad forskning. Vi ville skapa ett tillfälle för forskare och deltagare att presentera och diskutera den forskning som gjorts och görs. Det här är ett tillfälle att lyssna på den stora mängd urfolksrelaterade forskning som pågår i Sápmi.

Kristina Sehlin MacNeil hoppas även att deltagarna tar till vara möjligheten till fortsatt samarbete.

– Det här är ett unikt tillfälle att träffas och påbörja diskussioner och bygga nya nätverk. Vi hoppas verkligen att deltagare tar tillfället i akt, särskilt som vi på senare år sett särskilda utlysningar för urfolksrelaterad forskning, säger Kristina Sehlin MacNeil.

Läs mer om konferensen Insikt och utblick om Sábmierelaterad forskning och ta del av programmet.

För mer information kontakta