Publicerad: 2024-06-11

Urban statsutveckling med Umeå i fokus

NYHET Varför växer vissa städer medan andra krymper? Vad finns det för utmaningar och möjligheter kring kompetensförsörjning, företagsetableringar och skapandet av attraktiva städer? Det är bara några av frågorna som ligger till grund för det tvärvetenskapliga forskningssamarbete som nu inletts mellan Centrum för regionalvetenskap, CERUM, och Umeå kommun.

Under måndagen invigdes den nya satsningen Urban Transition Lab, UTL, som på ett mer strukturerat och kontinuerligt sätt ska främja ett kunskapsutbyte mellan universitet och Umeå kommun och där kommunen öppnar upp sin data, delar sina analyser och bidrar med intervjupersoner och erfarenheter till forskare vid CERUM.

UTL blir en viktig del av det strategiska partnerskapet mellan Umeå universitet och Umeå kommun, som består av fyra prioriterade områden och där hållbar och inkluderande stadsutveckling inledningsvis är det primära fokuset för UTL.

Tack vare en årlig grundfinansiering ska UTL på ett mer kontinuerligt sätt bidra till kunskapsutbyte mellan kommun och universitet, för att bidra med kunskap kring aktuella samhällsutmaningar och även designa planerade kommunala insatser så att de sedan går att vetenskapligt följa och utvärdera.

– Man kan säga att Umeå kommun blir vårt provrör, vårt lab, och vi deras kunskapsbas. Det är forskningsfrågorna och utmaningarna som styr vilka projekt och vilka ämnen som blir aktuella. Dessa identifierar vi forskare tillsammans med kommunens tjänstepersoner, säger Johan Lundberg, föreståndare vid CERUM.

Umeå universitet har ett uttalat mål att den forskning som produceras vid universitetet också kommer kommuner och regioner till gagn och där är CERUM en viktig del. Vid CERUM bedrivs tvärvetenskaplig forskning kring regional utveckling.

– Vi kommer att inkludera forskare från olika ämnen och fakulteter utifrån de frågor som dyker upp under arbetets gång, säger Johan Lundberg. Initialt siktar vi på att komma igång med några inledande projekt och hitta formen för samarbetet, för att sedan bredda och inkludera fler forskare.

Urban Transition Lab invigdes måndag den 10 juni av vice rektor Dieter Müller, CERUMs föreståndare Johan Lundberg och Mikael Brändström, utvecklingsdirektör vid Umeå kommun. Under dagen presenterades fyra tidigare forskningsprojekt som gjorts tillsammans med Umeå kommun och eventet avslutades med ett framåtspanande panelsamtal kring UTLs utveckling och form.