Publicerad: 2023-08-28

Universitetsstyrelsen på plats på campus i Umeå

NYHET Den nya universitetsstyrelsen har genomfört sitt första möte på plats på campus i Umeå. Tidigare har det genomförts ett konstituerande möte digitalt och ordförande, förra utbildningsministern Anna Ekström, har besökt campus Umeå, men nu möttes hela styrelsen alltså för första gången fysiskt.

På agendan fanns bland mycket annat beslut om universitetets budget för 2024 och internrevisionens rapport, presentationer av universitetets verksamhet samt fotografering.

Ledamoten Gunilla Westergren-Thorsson har meddelat att hon avsagt sig uppdraget i Umeå universitetsstyrelse eftersom  det inte anses vara förenligt med hennes uppdrag i Vetenskapsrådets styrelse. Frågan om att utse en ny ledamot för den vakanta platsen bereds inom regeringskansliet.

Här kan du läsa mer om den nya styrelsen.