Publicerad: 2024-09-13

Umeåmuseolog föreläser i Australien

NYHET Anna Källén, professor i museologi, gästar Deakin University för att föreläsa om gammalt DNA och dess betydelse för vår förståelse av det förflutna.

Att använda genetiska analyser för att titta närmare på historiska föremål ger forskare ännu mer data att ta hänsyn till, men hur påverkas vår förståelse av det förflutna när analysresultatet kan tolkas på olika sätt?

Just nu är vår kollega Anna Källen, professor i museologi vid institutionen, i Australien för att delta i en workshop med titeln: The Social Studies of aDNA. Det hela arrangeras vid Deakin University, Melbourne. I anslutning till detta ska Anna också hålla en öppen föreläsning med fokus på hur tolkningar av gammalt DNA kan ge olika konsekvenser för hur vi ser på det förflutna.

I sin föreläsning ”A Fierce Female Warrior and I-M253: Reflections on geneticized Viking Identity” tar Anna upp den kvinnliga vikingakrigaren från Birka och haplogrupp I-M253, även kallad ”vikinggenen”. Föreläsningen lyfter hur berättelserna om vikingakrigaren har formats genom en blandning av vetenskapliga DNA-analyser och kulturell tolkning. Snarare än att enbart ge nya fakta om historisk identitet, har det genetiska resultatet använts för att stärka önskvärda berättelser och kulturella föreställningar.

Föreläsningen hålls tisdag 17 september kl. 07:30 och kommer att kunna streamas vi nätet - mer info finns på länken nedan.

Mer information om föreläsningen