Publicerad: 2021-08-16

Umeåforskare i olympisk offensiv

NYHET Carl-Johan Boraxbekk vid Umeå universitet är en av sex forskare i landet i ett nytt tvåårigt utvecklingsprogram inom ramen för satsningen Olympisk Offensiv. Det meddelar Sveriges olympiska kommitté, SOK.

Text: Ola Nilsson

Forskarna kommer att delta i ett tvåårigt utvecklingsprogram. Målet är att få mer samspel i forsknings- och utvecklingsarbetet inom idrotten till nytta för tränare och aktiva.

Utvecklingsprogrammet innehåller bland annat tvärvetenskapligt utbyte mellan forskarna och samarbete med tränare inom SOK:s topp- och talangprogram.

Carl-Johan Boraxbekk är professor i åldrande med inriktning på kognitiv neurovetenskap vid Umeå Center för Funktionell Hjärnavbildning, Institutionen för strålningsvetenskaper. Han forskar bland annat på hur hjärnan påverkas av fysisk aktivitet och vice versa.

– Om vi kan förstå samspelet mellan hjärnan och kroppen bättre, kommer vi att kunna tydligare rekommendationer för träning på alla nivåer för att maximera prestationen, säger Carl-Johan Boraxbekk

Carl-Johan Boraxbekk
Professor, övrig/annan befattning