Publicerad: 2024-06-17 Uppdaterad: 2024-06-19, 14:46

Umeå universitets Arctic Five Chairs utsedda

NYHET Arktiskt centrum är stolta att kunna presentera Umeå universitets nya Arctic Five Chairs 2024–2026. Genom chairs-programmet kan fem framstående forskare ges möjligheten att utveckla transnationella samarbeten och nya forskningsprojekt, något som kommer att gynna både universitetet och våra partners.

Dessa fem forskare representerar en mångfald av discipliner och forskningsområden, från politisk vetenskap och design till ekologi och kostvetenskap. Genom att återigen ha chairs från flera olika fakulteter befäster universitetet att Arktis något som berör alla delar av samhället.

Deras arbete kommer att främja ny forskning, stärka tvärvetenskapliga samarbeten och bidra till lösningar på kritiska utmaningar i Arktis. Genom Arctic Five Chairs-initiativet fortsätter Umeå universitet att leda vägen i att bygga broar mellan forskning och samhälle för en hållbar framtid i den arktiska regionen.

Forskare och projekt

Niklas Eklund, professor, Institutionen för statsvetenskap, kommer att fokusera på det civil-militära förhållandet i Arktis och analysera skärningspunkter mellan försvar, handel och klimatrelaterade säkerhetsfrågor. Hans forskning syftar till att öka policyrelevansen och bygga tvärvetenskapliga samarbeten inom Arctic Five-nätverket.

Danielle Wilde, professor, Designhögskolan vid Umeå universitet, kommer att leda ett projekt om arktiskt matkunnande. Hennes arbete betonar miljömässigt matkunnande och integrationen av urfolksontologier för att hantera klimatförändringar och hållbara matpraktiker i Arktis.

Björn Norlin, docent, Pedagogiska institutionen, strävar efter att stärka inkluderingen av samisk kunskap i lärarutbildningen i norra Norge, Sverige och Finland. Hans projekt kommer att utveckla ett forskningsnätverk för att stödja lärarutbildning om urfolksteman.

Armando Perez-Cueto, professor, Institutionen för kost- och måltidsvetenskap, kommer att forska om hållbara matövergångar i Arktis. Hans arbete fokuserar på att främja resilienta matsystem och kostskiften med lägre koldioxidavtryck, med respekt för traditionella arktiska matkällor.

Daniel Metcalfe, professor, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, kommer undersöka möjligheterna att förbättra övervakningen av kolförråd i norra skogar. Hans forskning kommer att ta itu med klimatförändringarnas effekter på kolförvaring och cykling i norra skogar, med målet att förbättra globala klimatförändringsmodeller.

Arctic Five Chairs-programmet, som är en del av Arktiskt centrums kärnverksamhet, är en viktig möjliggörare för internationellt samarbete. Genom att stödja dessa forskare stärker programmet Umeå universitets roll i att hantera kritiska arktiska frågor, främja innovation och öka tvärvetenskapliga forskningsinsatser över Arctic Five-universiteten.