Publicerad: 2024-06-18

Umeå universitet medverkar på Almedalsveckan 2024

NYHET Sista veckan i juni är det dags för årets upplaga av Almedalsveckan i historiska Visby på Gotland. Umeå universitet medverkar vid ett flertal programpunkter.

Under Almedalsveckan 25–28 juni samlas aktörer inom offentlig, privat och ideell sektor samt politiska företrädare för att diskutera, debattera och synliggöra angelägna samhällsfrågor. Umeå universitet finns representerat vid evenemang om exempelvis akademisk frihet, hur vi utformar morgondagens utbildningar i och med samhällsomvandlingen och den gröna omställningen, samt om hur vi behåller och utvecklar viktig laboratoriekunskap och teknik till nästa pandemi.

Tisdag 25 juni

Handeln står för flera exportframgångar i modern tid – hur står sig det svenska handelsundret idag?

Handeln är näringslivets största arbetsgivare och toppar i produktivitetstillväxt. Att handelslandet Sverige fortsätter att blomstra är avgörande för vår ekonomi, arbetsmarknad och välfärd.

Tid: 12.00–12.50
Plats: Donnersgatan 1, Kårhuset Rindi, ”Handelslandet Sverige, Kårhuset Rindi”
Arrangör: Svensk Handel

Från Umeå universitet medverkar Mats Bergman, rektor Handelshögskolan vid Umeå universitet, och ordförande för Handelns ekonomiska råd.

Mer information

Kapacitetsbrist i hälso- och sjukvården – innovation som en del av lösningen?

Svensk hälso- och sjukvård befinner sig i ett svårt ekonomiskt läge samtidigt som det råder kompetensbrist och undanträngningseffekter. För att åtgärda kapacitetsutmaningarna behövs diskussioner om kompetensförsörjning, nya arbetssätt och innovation inom medicin och medicinteknik.

Tid: 15.00–15.50
Plats: Birgers gränd 9
Arrangör: Roche AB

Från Umeå universitet medverkar Inger Westborg, universitetslektor, överläkare vid Institutionen för klinisk vetenskap, enhet oftalmiatrik och överläkare Ögonkliniken Sunderby sjukhus.

Onsdag 26 juni

Grundlagsskydd av akademisk frihet

Fri akademi är en grundsten i upprätthållandet av demokrati och värnandet av mänskliga rättigheter. Varken dagspolitik, intressegrupperingar eller trollfabriker ska styra vad som får forskas på eller undervisas om vid lärosätena. Därför måste akademisk frihet skyddas, värnas och främjas i grundlag.

Tid: 09.10–10.10
Plats: Skeppsbron 24, Joda Bar och kök, ”VA:s arena”
Arrangörer: Sveriges förenade studentkårer (SFS), Sveriges universitetslärare och forskare (SULF), Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF), Sveriges unga akademi (SUA), Arena för forskning och demokrati

Från Umeå universitet medverkar Anna Ekström, styrelseordförande för Umeå universitet, och tidigare utbildningsminister.

Mer information

Inför nästa pandemi – hur behåller vi och utvecklar viktig laboratoriekunskap och teknik?

Under denna pandemi har vi förbättrat vår förmåga att hantera pandemier, men hur behåller vi och utvecklar viktig laboratoriekunskap och teknik till nästa pandemi?

Tid: 13.00–14.00
Plats: D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, Sal D24, Campus Gotland
Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab

Från Umeå universitet medverkar Niklas Arnberg, professor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, avdelningen för virologi, och generalsekreterare Pandemifonden.

Mer information.

Högre studier – för vems skull?

Vilket är det främsta syftet med den högre utbildningen? Vem bestämmer över den och för vem är den till?

Tid: 14.30–15.30
Plats: D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, ”Torget”
Arrangör: Uppsala universitet

Från Umeå universitet medverkar Hans Adolfsson, rektor Umeå universitet, samt ordförande Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF)

Mer information.

Vem ska göra jobbet, när det offentliga, näringslivet och lärosätena behöver rekrytera inom STEM?

Sverige riskerar att förlora dragkampen om eftertraktad internationell kompetens, inte minst inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (STEM).

Tid: 15.00–15.40

Mer information.

Hur ska vi utforma morgondagens högskoleutbildningar när vi inte riktigt vet vad som behövs?

Samhällsomvandlingen och den gröna omställningen leder till nya och ökade krav på att utforma och anpassa utbildningarna efter arbetsmarknadens behov och individers efterfrågan.

Tid: 15.40–16.20

Mer information.

Vad spelar korta regleringsbrev för roll när alla andra uppdrag kräver lärosätenas uppföljningar?

Sedan millennieskiftet dignar svenska universitet och högskolor under allt tyngre administrativa bördor.

Tid: 16.20–17.00

Torsdag 27 juni

Vad händer med infrastrukturen när prognoserna bekräftar stereotypen?

Stereotypiska bilder av långa avstånd, få människor samt mörker och kyla har länge präglat bilden av norra Sverige, men inflyttning ökar och industrins omställning fortgår. Håller bilden av norra Sverige på att förändras och varför?

Tid: 08.00–09.00
Plats: Fiskargränd 5, ”Norra Scenen
Arrangör: Norrbotniabanegruppen

Från Umeå universitet medverkar Lars Westin, professor i regionalekonomi, Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum)

Mer information.

Almedalsveckan arrangeras av Region Gotland och Almedalsrådet, via distriktsordförande, eller någon av den personen utsedd från de lokala politiska partier som även finns representerade i riksdagen.

Det fullständiga officiella programmet finns att ta del av på Almedalsveckans webbplats.