Publicerad: 2024-06-12

Umeå universitet klättrar på hållbarhetsranking

NYHET Umeå universitet tar i år ett rejält kliv uppåt på Times Higher Education Impact Ranking. Det är en universitetsranking som baseras på de 17 globala hållbarhetsmålen. I år hamnade universitetet på plats 201-300 av de cirka 2 000 lärosäten som deltar i rankingen. Det är en klar förbättring jämfört med förra årets placering 301-400.

– Det är både viktigt och bra att Umeå universitet för andra året i rad klättrar uppåt i hållbarhetsrankingen. Även om rankingar i vissa avseenden kan vara trubbiga instrument, visar resultaten att vårt målmedvetna arbete för att stärka universitetets klimat- och hållbarhetsarbete ger resultat, säger Hans Wiklund, universitetsdirektör på Umeå universitet.

Det mål där universitetets verksamheter rankas allra högst, jämfört med de andra lärosätena i rankingen, är SDG12, om hållbar konsumtion och produktion, samt SDG11, om hållbara städer och samhällen. För dessa mål hamnar Umeå universitet på plats 54 respektive 98 av de rankade lärosätena.

Källsortering gör skillnad

– Till exempel har införandet av källsortering på hela universitetet legat till grund för förbättringen inom SDG12. Jag tycker det är positivt och peppande att sådana här påtagliga insatser, som vi alla anställda och studenter är med och bidrar till, också syns i den här typen av undersökningar, säger Lisa Redin, miljö- och hållbarhetsstrateg på Umeå universitet.

När det gäller SDG3, om god hälsa och välbefinnande, återfinns Umeå univeristet på samma placeringsom förra året, det gäller även SDG5, om jämställdhet, medan universitetet har en positiv förflyttning för SDG13, om att begränsa klimatförändringarna.

– För SDG13 beror den positiva förflyttningen delvis på att universitetet ställt sig bakom Umeå klimatfärdplan och dess konkreta klimatmål till 2040, förklarar Lisa Redin.

På minussidan i universitetets hållbarhetsarbete 2023 fanns till exempel brister i universitetets arbete med vatten, sortering av matavfall och särskilt stöd och bistånd till studenter från utvecklingsländer. Det finns även brister i uppföljningen av medarbetare med funktionsnedsättningar.

– Jag är givetvis glad för den positiva utvecklingen. Men som universitet kan och behöver vi göra mer. Nu är min ambition att genomföra aktiviteterna i den nya klimat- och hållbarhetsplanen 2024-2026, och  att Umeå universitet ska ta ytterligare steg uppåt i Times Higher Education Impact Ranking, säger Hans Wiklund.

Sammanlagt var det tre svenska universitet som i år deltog i Times Higher Education Impact Ranking. Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) hamnade på plats 72, Umeå universitet på plats 201-300 och Linnéuniversitetet som hamnade på plats 301-400.

Ta del av all rankingdata på webbplatsen för Times Higher Education Impact Ranking.