Publicerad: 2024-06-14 Uppdaterad: 2024-06-18, 10:08

Umeå universitet är väl representerat på Arctic Congress 2024

NYHET Mellan 29 maj och 3 juni hölls Arctic Congress 2024 i Bodö, Norge. Kongressen omfattade alla möjliga forskningsområden rörande Arktis och bestod av sessioner, paneler, diskussioner och tillställningar. Den samlade forskare från hela världen, och inte minst forskare från Umeå Universitet, från många olika forskningsområden, som presenterade sin forskning vid de olika sessionerna.

Umeå universitet är ett arktiskt universitet som står på traditionell samisk mark och har ett brett utbud av arktiskt relaterad forskning och utbildning. På kongressen presenterade forskare av alla forskningsstadier vid Umeå universitet sin forskning inom många olika forskningsområden. Några av de områden som omfattades var utbildning, hälsovård, välbefinnande, medicin, livsmedelssystem, konst och forskningssamarbete.

Bland sessionerna modererade och presenterade tre forskare från Umeå universitet vid en session om hållbar hälsa. Docent och Arctic Five-Fellow Albin Stjernbrandt pratade om hur kyla och hand-arm-vibrationer kan bidra till utvecklingen av Raynauds fenomen. Detta har studerats genom undersökningar av 5000 försökspersoner som arbetar utomhus i kalla miljöer med vibrerande verktyg. Vid samma session presenterade doktoranden Rebecca Tapper sin forskning där hon har genomfört en översiktsstudie för att undersöka aktuell kunskap om arbete i kalla miljöer, samt skillnader mellan könen. Moderator för sessionen var Hans Pettersson, forskare och Arctic Five-Chair. Alla tre arbetar vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet.

Bland andra forskare från Umeå universitet som höll sessioner fanns Danielle Wilde från Designhögskolan i Umeå, Lennart Sauer från Institutionen för socialt arbete och Magnus Zingmark från Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering. Bland moderatorerna fanns postdoktor och Arctic Five-Fellow Audrey Schillings, professor Peter Sköld och universitetets biträdande rektor Dieter Müller. Förutom forskare höll sessioner var även representanter från Arktiskt centrum närvarande på kongressen för att nätverka, presentera nya rapporter från centrets rapportserie, samt representera Umeå universitet vid den anslutande UArctic Assembly.

Kongressen framhävde verkligen bredden av Arktis, dess människor och dess forskare över hela världen som bedriver forskning av arktisk relevans inom alla forskningsområden. Som Sveriges arktiska universitet är Umeå universitet stolta över att ha så fantastiska forskare som representerar både universitetet och Arktis framtid!

Arctic Congress 2024 hölls i Bodö, Norge, och arrangerades av Nord Universitet tillsammans med Nordlandsforskning AS – Nordland Research Institute och konferenserna IASSA, UArctic (University of the Arctic) och High North Dialogue.

Några av forskarna och deras presentationer

Dieter Müller, biträdande rektor, Institutionen för geografi
Moderator vid Arctic Tourism Futures – Part 1 & 2

Lena Maria Nilsson, Institutionen för epidemiologi och global hälsa
Arctic Research publication and funding trends 2016-2022

Hans Pettersson, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin
Moderator vid Adaptive capacity of workplaces in the changing Arctic

Sara Rylander, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
The butterfly barometer: Boloria Polaris and Arctic ecological health

Lennart Sauer, Institutionen för socialt arbete
Social work education in Northern rural Sweden: pedagogical challenges and possibilities

Audrey Schillings, Institutionen för fysik
Moderator vid Interdisciplinary Arctic research using space data

Peter Sköld, Várdduo – Centrum för samisk forskning
Moderator vid Plenary 1: People of the North

Albin Stjernbrandt, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin
Synergetic effect of occupational exposure to cold climate and hand-arm vibration in the Arctic

Rebecca Tapper, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin
Risk management of working in cold settings – a scoping review

Danielle Wilde, Designhögskolan i Umeå
Making Arctic marine food systems data digestible

Magnus Zingmark, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering
Utilization of research for active and healthy ageing: implementation of web-based housing counselling in Swedish municipalities.