Umeå kraftsamlar kring frågor om framtidens handel
NYHET
Handeln står inför stora utmaningar. Hur det nya entreprenörskapet kan utforskas och utvecklas är frågor som intresserar forskare, företag och inkubatorer från Umeå. Den 21-24 augusti gör de gemensam sak och besöker Stockholm Design Week för att diskutera framtidens handel.
Marlene Johansson, Richard Lindberg, Elin Nilsson och Annakarin Nyberg besöker Stockholm Design Week för att diskutera framtidens handel.
BildZanna Metzer
Svensk Handel rapporterar om en minskning av fysiska butiker och anställda, bilden som målas upp är mörk. Samtidigt växer idag ett nytt och starkt entreprenörskap fram i denna omvandling som arbetar digitalt, innovativt och som snabbt kan agera utifrån förändrade förutsättningar.
Initiativtagare till deltagandet under Stockholm Design Week är Annakarin Nyberg, verksam som forskare vid Umeå Universitet och en av upphovskvinnorna bakom klädmärket Miss Clarity samt Richard Lindberg vid företaget Thnx Innovation.
– Vi blev inbjudna till Stockholm Design Week för att "skaka om branschen" med berättelsen om vårt klädmärke. Men jag tänkte att det blir mer givande om vi gör det ihop med andra duktiga aktörer i Umeå. Jag brinner för samverkan mellan universitet och näringsliv och här såg jag en möjlighet att jobba tillsammans, mer kraftfullt. Det är också så här som utmaningar om framtidens handel behöver hanteras, säger Annakarin Nyberg.
– Det krävs olika perspektiv för att ta sig an de här komplexa frågorna - annars är risken att vi hela tiden bara reagerar på de förändrade förutsättningar som digitaliseringen medför. Vi behöver gemensamt bygga kunskap för att kunna agera innovativt och lyhört utforska framtida möjligheter och utmaningar med handeln, säger Annakarin Nyberg.
Inbjudan till Stockholm Design Week resulterade i ett samverkansprojekt mellan Institutionen för informatik och Handelshögskolan vid Umeå universitet, företagsinkubatorn Expression Umeå, Thanx innovation, Miss Clarity och Umeå kommun. Under veckan väntar olika föreläsningar, en workshop med Handelsrådet samt demonstrationer av handelskoncept och produkter.
Att samarbeta kring frågorna och delta vid Stockholm Design Week var en självklarhet för Marlene Johansson, vd vid Expression Umeå.
– Det blir spännande att samtala med alla aktörer som besöker Stockholm Design Week. Vi har ett starkt entreprenörskap i Umeå som ligger långt framme i att testa nya koncept nära konsumenter. Jag ser framemot nya kontakter och samverkanspartner till vårt pågående arbete om detaljhandeln här i regionen, säger Marlene Johansson.
– Givetvis är det också en spännande möjlighet att möta ledande aktörer inom design, fashion och retail för att diskutera de brinnande frågor som just nu engagerar och oroar många aktörer.
Under hösten drar Expression Umeå, tillsammans med Handelshögskolan vid Umeå universitet igång Future Retail Lab med fokus på innovations- och affärsutveckling kring frågor om framtidens handel. Elin Nilsson, forskare vid Handelshögskolan, anser att den digitala utvecklingen ger nya möjligheter för kunder och organisationer samt för interaktionen mellan dem.
– Vi ser också spännande exempel på hur det digitala serviceutbudet utmanar traditionella begrepp om vad som utgör kundupplevelser och kundvärden, säger Elin Nilsson.
Projektet finansieras av bland annat EU, Region Västerbotten och Umeå Kommun samt i samarbete med flertalet branschorganisationer och kommer till exempel att utforska nya affärsmodeller. Den gemensamma kraftsamling som nu sker i samband med Stockholm Design Week ses som en spännande uppstart inför lanseringen av Future Retail Lab.