Publicerad: 2024-04-24

Umeå har utsetts till värd för European Space Weather Week 2025

NYHET Den stora internationella konferensen European Space Weather Week, ESWW, kommer att äga rum i Umeå under hösten 2025. Evenemanget förväntas locka minst 500 deltagare från bland annat akademin, industrin och statliga myndigheter över hela världen.

Den 21:a upplagan av rymdväderkonferensen ESWW organiseras av Umeå universitet med hjälp av Umeå Congress och ett nationellt vetenskapligt team.

– Umeå universitet är hedrat över att ha blivit utvalt att vara värd för detta prestigefyllda evenemang. ESWW är en viktig plattform för att dela kunskap, diskutera den senaste forskningen och utforska nya gränser inom prognoser och teknik för rymdväder och rymdklimat, säger Audrey Schillings, ordförande för organisationskommittén.

Syftet med konferensen är att främja tvärvetenskapligt samarbete och utforskandet av nya tekniker och metoder, till exempel maskininlärning, i kontexten rymdväder och rymdklimat. Evenemanget är tvärvetenskapligt och för samman forskare med rymdindustrin och aktörer som är intresserade av rymdväder och rymdklimat.

Konferensen kommer att präglas av en rad olika evenemang, bland annat en sommarskola för studenter och forskare i början av karriären, en utställningsmässa och engagerande aktiviteter för barn och allmänheten.

Konferensen är planerad till den 27-31 oktober 2025. Det är första gången som denna årliga sammankomst hålls i Sverige.

Om rymdväder

Med rymdväder menas de ständigt skiftande förhållandena i rymden som beror på solens aktivitet. Solvindar och solutbrott är några av de viktigaste drivkrafterna bakom rymdväder.

Rymdväder påverkar tekniska system, både på jorden och i rymden, så som satelliter, flygtrafik och elektriska system.

För mer information, vänligen kontakta:

Audrey Schillings
Postdoktor (tjänstledig), postdoktor