Publicerad: 2024-07-02

Umeå är Sveriges bästa kommun

NYHET Umeås styrkor inom utbildning, vård och arbetsmarknad har placerat kommunen i topp i en undersökning. Universitetet spelar en central roll i kommunens utveckling.

Umeå är Sveriges bästa kommun att leva i, enligt en nyligen presenterad undersökning som tidningen Fokus gjort i samarbete med analysföretaget Infostat. I rankingen har man tagit fasta på parametrar som utbildningsmöjligheter, tillgång till jobb, vård och omsorg, fritidsaktiviteter samt bostadskostnader, men även trygghet och förekomst av utsatta områden. Sammantaget visar Umeå kommun goda resultat i undersökningen.

Umeå universitet spelar en betydande roll för kommunens utveckling tillsammans med Norrlands universitetssjukhus och en stor arbetsmarknad enligt tidningen.

Här formas studenternas framtid

Universitetet har en fascinerande historia och många studenter har format sin framtid vid Umeå universitet. De första utbildningarna som etablerades i Umeå var tandläkar- och läkarutbildningarna. I dag erbjuder Umeå universitet omkring 150 program och 1 600 kurser.

Läs mer om undersökningen. (Låst artikel.)

Fakta: Umeå universitet

Umeå universitet är ett bredduniversitet och ett av Sveriges största lärosäten med omkring 38 000 studenter och 4 500 medarbetare.

Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden samt det konstnärliga området.

Umeå universitet grundades 1965.

Här finns ytterligare fakta om universitetet och dess historia.