Publicerad: 2024-09-27

Tvärvetenskapligt team utmanar traditionell turism

NYHET Maxim Vlasov och Jasmine Zhang har blivit beviljade såddmedel från Future Forests för att bedriva en pilotstudie om ekologisk pilgrimsfärd, och kombinera turismforskning med naturvård.

Hej Jasmine och Maxim, kan ni berätta mer om vem ni är?

Jasmine: Jag är forskare och bedriver praktikbaserad forskning som ofta går över gränserna för discipliner och yrken, och jag har mest varit intresserad av relationer mellan människa och natur i olika sammanhang. Jag sitter på Centrum för naturvägledning på SLU.

Maxim: Jag är praktiker och forskare som är intresserad av kulturell ’rewilding’, ’degrowth’ och miljöfilosofi, och finns på Forskningsinstitutet för organisation och näringsliv i hållbara omställningar (ROBUST) vid Umeå universitet. Jag jobbar även som vildmarksguide och instruktör i friluftsliv och naturlevande.

Vad handlar forskningsprojektet om?

Vi är en grupp turismforskare, konstnärer och utövare som samlas kring den nya idén om "ekologisk pilgrimsfärd". Med avvikelse från pilgrimsfärdens religiösa eller kolonialistiska konnotationer, speglar denna idé ett sökande efter mer ekologiska turistmetoder och återställande sätt att leva med skogar, där biologisk mångfald och mänsklig aktivitet kan samexistera. Med andra ord, vi frågar om och hur det är möjligt att ombilda vandring och turism som en form av ekologisk aktivism och restauration.

Vilka är målen med projektet?

Det långsiktiga målet är att inleda ett tvärvetenskapligt partnerskap som utforskar potentialerna mellan samtida konst, turismforskning och miljövård. Vi har fokuserat på två evenemang - att organisera en pilotvandring längs den långa UKK-leden i Finland och att anordna en samarbetsworkshop på Lapplands universitets forskningsstation i Pyhä-Luosto nationalpark.

Pilotvandring på UKK vandringsled

Uppkallad efter Finlands tidigare president Urho Kaleva Kekkonen, förbinder UKK-leden norra Karelen med det nordöstra hörnet av finska Lappland. Denna nästan bortglömda led går längs gränsen till Ryssland genom nationalparker, gamla skogar, produktionsskogar och kalhyggen, energiinfrastrukturer och landsbygdssamhällen. Leden väver samman både historiska och samtida diskurser och utmaningar relaterade till mänskliga relationer med skogen.

Neal Cahoon, postdoktor vid University of Lapland, gick hela leden i somras – och fick sällskap av forskare från vår grupp på vissa delar. Vi experimenterade med olika sätt för att lära, relatera till och navigera genom vardagen på leden – och vi samlade in röster från lokala invånare, konstnärer, aktivister och turismoperatörer som bor och arbetar längs leden.

Artist-forskning workshop i Pyhä-Luousto

Fyra konstnärer och sju forskare samlades för en veckas samarbetsworkshop med konceptuella diskussioner, promenader, lyssnande och vägledande övningar, kreativt skrivande och konstnärlig produktion. Fokus låg på ekosociala framtidsvisioner för turism och relationer människa-skog. Detta arbete kulminerade i ett öppet hus som lockade många deltagare från universitetet, lokalsamhället och turister som besökte området.

Vår vision är applicerbar forskning som erbjuder ekologisk pilgrimsfärd och restauration som ett sätt för moderna turister att engagera sig i skogar när de söker efter transformativa upplevelser. Vi ser också hur detta projekt kan ge öppningar för alternativa hållbara lokala ekonomier och försörjning kopplade till turism, och på ett sätt bygga en rörelse utanför industriell turism. Detta vill vi också ska inkludera mer än människor, som också finns med i friluftslivet. Det ger utrymmen för att diskutera de alltmer störda ekosystemen i skogslandskap som vi vandrar som "pilgrimer", och de problematiskt materiella i samtida vandrings- och turismpraxis. Istället undrar vi om ’ekologisk pilgrimsfärd’ kan bli en rörelse där människor kan starta sina egna transformativa äventyr direkt från ytterdörren.

Maxim Vlasov
Universitetslektor