Publicerad: 2024-09-19 Uppdaterad: 2024-09-25, 14:19

Tvärvetenskap i centrum på den Arktiska forskarskolans kick-off

NYHET Den 13 september hade den Arktiska forskarskolan en kick-off för skolans doktorander och deras handledare där alla fick träffas, lära känna varandra och välkomnas till den nya terminen.

Kick-offen hölls i A Workling Labs (AWLs) lokaler i Universumhuset, och bjöd på ett välkomnande beståendes av presentationer, gruppövningar, fika och filmvisning. Dagen började med ett välkomsttal av forskarskolans ansvariga Linda Lundmark, som pratade om forskarskolan och vad som kan förväntas av terminen. Lundmark bjöd också upp Arktiskt centrums föreståndare Keith Larson som berättade om hur viktigt det är att forskare lär av varandra, och att både forskarskolan och Arktiskt centrum kan stötta doktoranderna i tvärvetenskapliga aktiviteter.

Efter introduktion och fika inleddes en gruppövning där doktoranderna fick samtala med varandra, först i par och sedan i grupper om fem. Uppgiften var att hitta ett gemensamt forskningsprojekt där alla kan bidra, trots sina olika forskningsområden. Målet var att träna på att tänka tvärvetenskapligt, och att våga vidga sina vyer för var ens forskning och kunskap kan passa in. Efter en gemensam lunch inleddes en filmvisning där doktoranderna fick diskutera filmen utifrån ett socialt, hållbart och arktiskt perspektiv.

Den Arktiska forskarskolan vill ställa nya frågor och utmana perspektiv

Skolans ansvariga, universitetslektor Linda Lundmark, kommenterar kick-offen och hoppas på att terminen ska bli rolig och lärorik. Hon säger att forskarskolans styrka är just den tvärvetenskapliga aspekten, där doktoranderna får inblick i Arktis-relaterade frågor från många olika perspektiv, eftersom alla forskar inom olika frågor relevanta för Arktis.

– Vår vision är att vi ska vara den där tvärvetenskapliga plattformen som ger nya perspektiv och ställer de frågor som man kanske inte får inom sin egen disciplin, och att man på så sätt utmanas i sin forskning. Även om man fokuserar på sin disciplin så gäller det att kunna tillgodogöra sig fördelarna av en sådan miljö.

Utbildning, fältresor och filmklubb stärker skolans interdisciplinära framtoning

För att skapa en stark tvärvetenskaplig miljö för doktoranderna satsar skolan på tre huvudsakliga aktiviteter: utbildningsseminarier, fältresor och en nystartad filmklubb.

– För vår seminarieserie har vi ambitionen att se till att ha inslag från alla olika discipliner från alla fakulteter, för att man på så sätt ska möta forskare och frågor som man normalt inte möter inom sin egen disciplin. Det tror jag viktigt och bra att ha som ambition, säger Linda Lundmark.

Lundmark beskriver vidare att de gör en fältresa per år med olika resmål och teman för att även här utmana kunskaper och perspektiv. Förra året åkte doktoranderna på fältresa till Rovaniemi med temat ”Kvalitativ metodik”, och i år planeras en resa till Norge med temat ”Big Data och AI”.

Under kick-offen hade forskarskolan också premiär för sin filmklubb som kommer att äga rum några gånger per termin. Det var ett mycket lyckat inslag, enligt Linda Lundmark.

– Tanken är att man ska få lyfta blicken och kunna se och diskutera olika perspektiv och anknyta till sin egen forskning. Vilka stereotyper och normer finns i samhället och hur speglas de i Arktis? Jag tror att det kommer att bli en jätterolig och lärorik aktivitet hos oss.

Umeå universitet är Sveriges arktiska universitet och världsledande inom arktisk forskning. Den Arktiska forskarskolan vid Umeå universitet är därmed världsledande inom arktisk utbildning och forskning i frågor som rör hela Arktis, från våra djupaste hav och sjöar, genom våra samhällen, och ända upp i rymden.

Linda Lundmark
Övrig/annan befattning, universitetslektor

Om den Arktiska forskarskolan

Den Arktiska forskarskolan med fokus på hållbar utveckling är en del av Arktiskt centrum vid Umeå universitet och fokuserar på både Arktis och hållbarhet. Skolan startades upp 2022 och har i nuläget femton doktorander som alla bedriver forskningsprojekt relaterade till Arktis och hållbarhet. De olika doktorandernas forskningsområden spänner sig över alla universitets fakulteter och många olika institutioner.

Den Arktiska forskarskolan
Forskarskolans doktorander