Publicerad: 2020-01-15

Tulpaner, tulpaner, tulpaner!

NYHET I dag börjar äntligen tulpansäsongen i samband med att vi den 15 januari firar tulpanens dag – en blomfest som varar fram till påsk. Växtprofessor Stefan Jansson berättar varför det inte finns blå tulpaner.

Text: Ingrid Södebergh

Under perioden fram till påsk kommer vi svenskar att konsumera runt 130 – 140 miljoner tulpaner. Tulpanen ligger ohotad på första plats som Sveriges absolut populäraste blomma. Tulpanlöken importeras från Holland och därefter drivs tulpanerna fram i svenska växthus.

– Vem gillar inte tulpaner? Men det är alltid lite halvsvårt att få dem att klara sig bra i trädgården, inte alla sorter pallar vårt klimat, De har så mycket bättre odlingsförutsättningar i Holland, förutom tradition inom förädlingen då, säger Stefan Jansson, professor på Institutionen för fysiologisk botanik vid Umeå universitet.

Tulpaner finns i många variationer och i alla färger utom blått. Eller, är det en skröna?

– Det finns ju tulpaner som drar åt det blå hållet, men det som skulle behövas för att få dem helt blå är att de behöver en gen som ser till att det syntetiseras en blå antocyanin. Det finns sådana nejlikor kommersiella sedan längre – en av de första kommersiella GMO-växterna.

Kan den så kallade gensaxen användas för att ta fram blå tulpaner?

– Jag vet inte tillräckligt om antocyaninsyntes i tulpan för att kunna veta om det går att på enkelt sätt med CRISPR-Cas9 fixa det.

Läs mer om de GMO-modifierade nejlikorna i en vetenskaplig artikel

Snabba fakta:

• Är en liljeväxt
  • Namnet härstammar från det persiska ordet för turban
  • Tulpanmani bröt ut i Holland på 1600-talet
  • ”Monte Carlo”, ”Abba”, och ”Leen van der Mark” är de tre populäraste sorterna i Sverige.
  • Enligt blomsterspråket betyder gul tulpan ”Hopplös kärlek”, medan röd tulpan är en kärleksförklaring.
Källa: Wikipedia