Publicerad: 2024-09-25

Tora Holmberg kandidat till rektor för Umeå universitet

NYHET Universitetsstyrelsen har beslutat att professor Tora Holmberg ska presenteras för hörandeförsamlingen som kandidat till rektor för Umeå universitet. Tora Holmberg är idag professor i sociologi och vicerektor för vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap vid Uppsala universitet. Därmed följer styrelsen förslaget från en enhällig rekryteringskommitté.

– Efter en mycket noggrann process har rekryteringskommittén funnit att Tora Holmberg bäst motsvarar den kravprofil som styrelsen fastställt, säger universitetsstyrelsens ordförande Anna Ekström.

Styrelsen har också givit rekryteringskommittén ett fortsatt uppdrag att i nära samförstånd med tillträdande rektor ta fram kandidat eller kandidater för uppdraget som prorektor. Planeringen är att beslut om prorektor kan fattas vid styrelsemötet i april.

Läs mer om hur processen för rektorsrekryteringen går till