Publicerad: 2012-05-15

Tonsättare vid Umeå universitet klonar sig själv

NYHET Konstnärlige ledaren och tonsättaren Anders Lind, institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, uruppför sitt nya verk vid Norrlandsoperan, lördag 19 maj.

Verket betitlas 4XLIND och består av en konsert med en klonad pianokvartett, där 4 pianister musicerar tillsammans från 4 olika akustiskt karaktäristiska platser och rum. 4XLIND är det första i verkserien ”Music 4 people and spaces”, där Anders Lind experimenterar med olika sätt att använda videoprojektion vid framföranden. En av idéerna bakom verket är att bilda en homogen musicerande grupp av en enda individ och den individens unika musikaliska egenskaper. Lind utforskar här även pianots egenskaper och möjligheter som instrument, samt att använda akustiken från de fysiska rum han befinner sig i som parametrar i kompositionen. Verket består av sju sammanlänkade stycken med en sammanlagd längd på 42 min.
Framförs vid Norrlandsoperan Black box kl 15:00 på lördag! FRI ENTRÉ.

Kontaktuppgifter:Anders LindKonstnärlig ledare Musik, TonsättareInstitutionen för estetiska ämnenUmeå Universitet+46907867453+46706551822
anders.lind@estet.umu.se
www.soundslikelind.se