Publicerad: 2024-09-11 Uppdaterad: 2024-09-17, 15:38

Tim Horstkotte får Várdduos vetenskapliga pris 2024

NYHET Várdduos vetenskapliga pris 2024 tilldelas Tim Horstkotte, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG) vid Umeå universitet. Priset delas årligen ut till någon som bidragit med betydande insatser inom forskning med samisk tematik.

Várdduo – Centrum för samisk forskning delar årligen ut ett vetenskapligt pris med syftet att öka intresset för samisk forskning och främja kunskapsspridning. Priset går till en person som har gjort betydande insatser för eller inom forskning med samisk tematik. Várdduo’s vetenskapliga pris 2024 går till Tim Horstkotte vid Umeå universitet.

Ur motiveringen:
Tim Horstkotte får priset för sina betydande insatser inom samisk forskning. Hans forskningsverksamhet har tydligt fokus på samverkan och engagerar samiska samhällen. Horstkotte inkluderar olika förhållningssätt och kunskapssystem i sin forskning för att öka kunskap och förståelse som kan ligga till grund för beslutsfattande i Arktiska områden.

Renskötseln ett bra exempel där många drivkrafter interagerar
– Jag känner en stor tacksamhet, men hade först svårt att tro att det var sant när jag fick veta att jag tilldelats Várdduo’s vetenskapliga pris.

Tim Horstkotte är verksam vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap på Umeå universitet. I sin forskning intresserar han sig för socio-ekologiska system, med andra ord hur naturen och människan påverkar varandra. Han anser renskötseln vara ett särskilt bra exempel på detta, eftersom det är så många olika drivkrafter som interagerar.

– Dels renen med sin föränderliga omvärld som drivs av ekologiska och antropogena krafter, dels de olika värderingar som olika delar av vårt samhälle tillskriver miljön, samt hur olika former av kunskap – urfolkskunskap och akademisk kunskap – kan bidra till en hållbar förvaltning av naturens resurser.

Uppmuntran att fortsätta den tvärvetenskapliga forskningen
De utmaningar som det samiska folket, och renskötseln som en kulturbärare står inför, ser Tim Horstkotte som enorma. Han tror att det är svårt att säga vilka utmaningar – politiska, sociala, rättighetsrelaterade, ekologiska - som är de mest kritiska att ta itu med.

– Att priset delas ut till forskning som försöker bygga broar mellan dessa aspekter är, tror jag, en uppmuntran att fortsätta med tvärvetenskapliga projekt – och att inkludera renskötare som partners i forskningen.

Renbetet i fokus
Just nu har Tims forskning renarnas betesresurser i fokus. Han vill undersöka hur de påverkas av faktorer som skogsbruk och klimatförändringar.

– Nedanför den alpina skogsgränsen försöker vi hittar metoder för återställning av lavmarker som funktionellt vinterbete genom anpassade skogsskötselmetoder. Ovanför eller vid den alpina trädgränsen vill jag förstå hur vegetationsdynamiken skapas i interaktionen mellan renbete, klimatförändring och mänsklig aktivitet.

Tim Horstkotte kommer att motta Várdduo’s vetenskapliga pris under Årshögtiden i oktober 2024.

Motivering i sin helhet

Tim Horstkotte får priset för sina betydande insatser inom samisk forskning. I sin forskning undersöker Horstkotte konsekvenser av sociala och ekologiska transformationer i boreala skogar och arktiska regioner där renskötsel bedrivs. Hans forskningsverksamhet har tydligt fokus på samverkan och engagerar samiska samhällen. Horstkotte inkluderar olika förhållningssätt och kunskapssystem i sin forskning för att öka kunskap och förståelse som kan ligga till grund för beslutsfattande i Arktiska områden. Hans forskning är inriktad på både tvärvetenskapliga och högst aktuella internationella frågor.

Várdduos vetenskapliga pris

För att öka intresset för samisk forskning och främja kunskapsspridningen delar Várdduo - Centrum för samisk forskning årligen ut ett vetenskapligt pris till en person som har gjort betydande insatser för eller inom forskning med samisk tematik, eller som har författat ett enskilt betydelsefullt vetenskapligt verk inom området. Det vetenskapliga priset finansieras genom stöd från Sametingets kulturråd och utdelas i samarbete med Såhkie – Umeå sameförening.