Publicerad: 2024-06-04 Uppdaterad: 2024-06-18, 10:05

The Arctic Five blir ett nytt regionalt centrum vid UArctic

NYHET The Arctic Five har officiellt etablerats som ett regionalt centrum vid UArctic för att förbättra insatser inom forskning och utbildning i Arktis.

Ett samförståndsavtal mellan de två organisationerna undertecknades av Dag Avango, föreståndare för The Arctic Five och Lars Kullerud, ordförande för University of the Arctic (UArctic) under UArctic Assembly-mötet 2024 i Bodö. Avtalet innehåller ett omfattande ramverk för samarbete som betonar ömsesidigt stöd, resursdelning och underlättande av aktiviteter som uppfyller målen för både The Arctic Five och UArctic.

"Genom att etablera The Arctic Five som ett regionalt centrum vid UArctic kommer vi att stärka vårt nätverk och vår räckvidd i Fennoskandinaviska Arktis och på så sätt utveckla forsknings- och utbildningsarbetet i regionen", säger Dag Avango.

Detta upprättande stärker inte bara The Arctic Fives roll i regionen, utan är också i linje med UArctics uppdrag att bygga och stärka kollektiva resurser och infrastrukturer. Det är ett strategiskt steg mot ett mer integrerat och effektivt förhållningssätt till arktisk utbildning och forskning, som gynnar både det akademiska samfundet och den bredare arktiska regionen.

"Genom att bli ett regionalt centrum vid UArctic kommer vi att stärka vårt internationella nätverk. Vi kan i vår tur bidra med vår starka relation till Europeiska unionen till UArctic”, säger Dag Avango.

The Arctic Five är ett partnerskap mellan UiT, Norges arktiska universitet, Luleå tekniska universitet, Umeå universitet, Lapplands universitet och Uleåborgs universitet. Det syftar till att leda vägen i arktiska frågor. Tillsammans bildar de fem universiteten en allians som ska främja och dela kunskap, utbildning och innovationer för utvecklingen av regionen och ett hållbart Arktis. Detta konsortium representerar den mest omfattande forsknings- och utbildningsinfrastrukturen i det europeiska Arktis och omfattar över 10 000 forskare och 90 000 studenter.

UArctic är en förening lagligen bildad i Finland, som fungerar som ett nätverk av universitet, högskolor och forskningsinstitut med inriktning på utbildning och forskning med anknytning till Norden.

Foto: Dag Avango och Lars Kullerud undertecknar avtalet. I bakgrunden: Dag Rune Olsen, rektor vid UiT Norges arktiska universitet, och Soili Nysten-Haarala, vicerektor vid Lapplands Universitet.