Publicerad: 2008-11-06

Teknisk fysik firar 20 år

NYHET Tekniska högskolans första civilingenjörsprogram Teknisk fysik firar 20 år. Den 12 november ges ett smakprov på några vitt skilda ämnen som ryms inom programmet – Hollywoodfilmer, rymdteknik och toppforskning vid CERN-laboratoriet.

Teknisk fysik startade 1988 och fyller alltså 20 år nu i höst. Detta firas bland annat med tre spännande jubileumsföreläsningar av rymdprofilen Sven Grahn, LHC-experten Sven Hellman och filmfysikerna Patrik Norqvist och Krister Wiklund. Föreläsningarna är öppna för allmänheten.

Förste talare på programmet är Sveriges Mr Rymd, Sven Grahn, som flera av oss sett som expertkommentator under Christer Fuglesangs rymdfärd. Han har tidigare varit verksam på Rymdbolaget där han arbetat som allt från konstruktör till teknisk direktör. Sven Grahn räknas som en av de verkliga pionjärerna inom svensk rymdindustri. Under sin jubileumsföreläsning delar han med sig av sin stora erfarenhet från rymdbranschen.

Näste talare är Sven Hellman, professor i elementarpartikelfysik vid Stockholms universitet. I mer än femton år har han arbetat med att förbereda världens största fysikexperiment vid CERN:s nya partikelaccelerator LHC (Large Hadron Collider). Under föreläsningen får vi reda på varför vi inte behöver oroa oss för att bli uppslukade av svarta hål från CERN och hur det går till att konstruera en 7000 ton tung detektor 100 meter under jordytan.

Sist ut på jubileumsprogrammet är Umeåfysikerna Krister Wiklund och Patrik Norqvist, den senare känd från Kanal 5:s Boston Tea Party, som talar om specialeffekter i filmens värld. De presenterar och skärskådar fysikaliskt korrekta och vansinniga filmklipp ur en teknisk fysikers perspektiv. Filmklipp från filmens värld varvas med egenproducerat material, som visserligen är fysikaliskt korrekt men någon Oscar lär det aldrig kamma hem.

Under vecka 46 kommer Teknisk fysik även att fira sitt 20-årsjubileum med festmiddag, företagsmässa och bankett för studenter och alumner från hela Sverige.

Läs mer om civilingenjörsprogrammet i Teknisk fysik på:

Alla är hjärtligt välkomna till föreläsningarna i Aula Nordica!

Tid: 12 november, kl 13.15-16.15

Plats: Aula Nordica på campus, Umeå universitet

Detaljerat program finns på:

För ytterligare information, kontakta:
Maria Hamrin, programansvarig för Teknisk fysik
 Telefon: 090-786 60 36, 070-325 80 38