Publicerad: 2020-05-27

Teknikåttan avgörs digitalt på grund av covid-19

NYHET På grund av coronapandemin har tävlingen Teknikåttan i år fått flytta ut på nätet. De tävlande klasserna har lämnat in sin uppgift digitalt och domarna gör sina bedömningar på distans. Den 3 juni presenteras vinnarklassen.

Text: Anna-Lena Lindskog

Teknikåttan är en tävling som riktar sig till åttondeklassare i hela landet. Normalt genomförs den via kvaltävlingar, där de bästa klasserna sedan samlas i en regionfinal på något av de arrangerande lärosätena. Vinnarna går sedan vidare till en riksfinal där en slutlig vinnare koras.

I år hann man bara med kvalen och de regionala kvartsfinaler som hålls i Lund och Stockholm innan coronakrisen slog till och Teknikåttan fick ställa in de tävlingar som skulle avgöras fysiskt på plats.

I stället gjordes en av tävlingsuppgifterna om och de klasser som gått vidare till regiontävling fick chansen att i stället tävla på distans. Deras uppgift har varit att konstruera en automatisk sopsorterare som sorterar kulor i plast, metall och komposterbart material. Klasserna har fått redovisa genom att dokumentera sitt arbete i en blogg på en hemsida, samt i en video där maskinens funktion visas upp för domarna.

Av de 74 klasser som skulle ha medverkat i regiontävlingarna har 48 klasser genomfört tävlingen på nätet. I norra regionen har klass 8B Bräntbergsskolan i Umeå fullföljt tävlingen.

Men riktigt samma sak blev det förstås inte konstaterar Annika Mårtensson, prodekan på Lunds tekniska högskola och ordförande för Teknikåttan:

– Alla har gjort en bra insats för att utveckla tävlingen digitalt och det gör att vi kan bibehålla våra kontakter med skolorna vilket är viktigt för alla deltagande högskolor, säger hon. Vi vill ju vara med och inspirera skolorna och eleverna inom området naturvetenskap och teknik. Dock missar vi ju det direkta mötet med lärare och elever och det går inte riktigt att kompensera det genom virtuella möten.

Domarna har precis granskat klassernas bidrag, men vilken klass som utsetts till vinnare har inte avslöjats ännu. Det sker genom en film som görs av Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm och som publiceras på Teknikåttans hemsida den 3 juni. De tio bästa bidragen belönas med 10 000 kronor var till klasskassan. Dessutom delas 10 000 kronor ut till den klass som gjort den bästa designen. Sedan tidigare har de klasser som gått vidare från kvaltävlingen fått 2 500 kronor var.

Se klassernas bidrag på Teknikåttans hemsida

Läs mer om tävlingen Teknikåttan